Goodmorning Vietnam!

16 maart 2016 - hồ Sa Pa, Vietnam

Lieve allemaal,

Na 1 nachtje Oudomxay kunnen we niet wachten om naar Vietnam te gaan. Het dorpje was zowat uitgestorven en niemand sprak Engels. Net nu we dat wel even nodig hadden om een bus te boeken. De volgende ochtend (6 maart) vroeg op, naar het busstation en daar regelen we de slaapbus naar Hanoi! 19 uur in de bus, hier zag ik wel een klein beetje tegenop. Van onze laatste 100.000 kip (10 euro) ukopen we veel te veel eten voor onderweg haha. De bus zit bij lange na niet vol, dus ils en ik hebben allebei 2 ligstoelen voor onszelf (chilllll)! Zes uurtjes later komen we aan bij immigration en de grens. Hop stempeltje in ons paspoort, visum check en we mogen door. En dan zijn we in Vietnam! Oh het lijkt eigenlijk best wel op Laos haha. Nee hoor als we even verder rijden zien we ineens kilometers groene rijstvelden! Wauw wat een verschil. Veel mensen aan het werk ook, ondanks dat het zondag is. Op een gegeven moment komen we in de stad Dien Bien Phu aan. Wow wat zijn we stiekem blij om weer in de bewoonde wereld te zijn! De verwachting is dat we om 5 uur in de ochtend aankomen in Hanoi. Dus we hebben nog 10 uur te gaan. Onderweg stoppen we nog een keer voor eten, daar worden we door de buschauffeur aan een tafeltje gezet en het hele café kijkt naar ons. We zijn de enige blanken hier. We hebben dan ook geen idee wat we moeten doen en kijken raar op als er allemaal eten onze kant op komt. Uhm oke, dan eten we wel wat droog rijst want de rest van de dingen vertrouwden we niet echt. Om 5 uur komen we aan in Hanoi. We worden niet zoals alle andere keren bij een busstation afgezet, nee dit keer worden we een soort van op straat gegooid! Te bizar. Gelukkig staan er binnen enkelen seconden drie taxi's klaar. Pff oke taxi in, maar we hebben nog niet genoeg Vietnamees geld bij ons. Dus eerst langs een ATM en dan door naar ons hostel. We komen aan bij downtown backpacker hostel en we krijgen te horen dat we pas om 1 uur in de middag kunnen inchecken. Precies wat je op dat moment niet wil horen. Maar gelukkig mogen we boven op de bank ergens nog een paar uurtjes slapen.

7 maart: niet echt meer kunnen slapen op de banken dus we gaan maar om 10 uur de stad in om te ontbijten en we gaan wat dingen uitzoeken om hier te doen. Er blijken heel veel musea te zijn, over de Vietnam oorlog bijvoorbeeld.
Oke we gaan op de culturele toer vandaag! Dachten we... Want we komen er al snel achter dat alles hier gesloten is op maandag en vrijdag. Haha nou daar ging ons plan. Dan maar even een cafeetje in en wachten tot dat we mogen inchecken. Nadat we eindelijk een kamer hadden en een beetje zijn opgefrist, gaan we weer de stad in en langs wat leuke winkels. Hanoi is trouwens echt een chaos. Niemand let hier op zebrapaden, er zijn miljoenen scooters en ze komen van alle kanten en werkelijk iedereen toetert. Goed opletten hier! We hadden gelezen dat er een soort water puppet theater show was, dus rond vier uur hebben we daar een kijkje genomen. Geen idee waarvoor we een kaartje hadden gekocht, maar het leek ons wel grappig. Het was best leuk, voor een uurtje. Niet langer haha. Beetje moeilijk uit te leggen maar het theater bestond uit een grote bak met water en een soort podium voor de muziek instrumenten. De show begon en eerst kregen we Vietnamese muziek te horen. Daarna werd er een soort verhaal verteld met puppets, op het water. Haha oke dit is te raar beschreven en ik denk zelf ook huh. Dus dit vertel ik wel als ik terug ben of via FaceTime ;) (herinner mij er maar aan). Als we terug komen van de show, ontmoeten we in ons hostel een leuke meisje en die verteld dat ze morgen naar Castaway Island ( onbewoond eiland in Ha Long Bay) gaat. Ik had er al wat dingen over gelezen en gehoord dus dat leek mij wel leuk! Maar dat stond niet op onze planning, dus we moesten even omschakelen en we boeken spontaan ook morgen de 3 daagse trip naar Castaway Island! We moeten mee want overmorgen schijnt het eindelijk even lekker weer te worden en dan ga je op een boottocht langs Ha Long Bay ( een van de zeven natuurwonderen). Super leuk, maar ook wel even spannend omdat we er nog niet heel veel van weten. We gaan vroeg slapen, morgen worden we om zeven uur opgehaald met de bus, inclusief 60 andere mensen van ons hostel.

8 maart: het is druk bij het ontbijt, want zoals ik al eerder beschreef, gaan er 60 andere mensen naar het eiland. De meeste mensen zijn Engels en we denken dan ook dat het eiland een soort kleine geordie shore aflevering gaat worden. Maar dat valt allemaal reuze mee gelukkig! De planning is als volgt: dag 1 bestaat uit de reis naar het eiland toe, dan lunchen, inchecken in de kamer, tuben ( op een band achter een speedboot), drinken, dinner en dan party. Dag 2 : ontbijt om half 9, dan op een boot (ook wel the booze cruise genoemd) langs Ha Long Bay, daar zwemmen, kajakken en lunchen. Ohja en partyen op de boot ofc! S'avonds weer eten en party. En dan dag 3: weer vroeg ontbijten, chillen en rond 12 uur weer naar huis. Sounds good to me! De reis naar het eiland toe bestaat uit 2,5 uur in de bus, dan 1 uur met de speedboot, dan 1 uur met de bus en dan nog een half uur met de boot naar het eiland. Wat we allemaal wel niet voor dit tripje over hebben;) Het eiland ligt tussen de rotsen en midden in Ha Long Bay, echt heel mooi! De natuur is erg indrukwekkend. Op het eiland staan iets van 10 bungalows langs het strand. Dat word weer wakker worden met een mooi uitzicht! Nadat we zijn ingecheckt gaan we tuben! Het is niet super lekker weer, dus echt heel veel zin om de zee in te gaan hebben we nog niet. We liggen op de band met twee andere meiden, dus allemaal gillen wanneer de speedboot vertrekt haha! Echt hilarisch en we zijn er allemaal af gevallen. Dat is natuurlijk ook de bedoeling. Daarna gaan we nog kajakken en hebben we weer even een geniet momentje op het water. Daarna gaan we douchen en klaar maken voor het avondeten alweer. Intussen al lekker wat biertjes gedronken. Ohja ze hebben hier een paar regels op het eiland: de meisje mogen altijd als eerste eten halen bij het buffel ( mega chill) en je mag de woorden ten en mine niet zeggen. Doe je dit wel dan moet je 10 x opdrukken. Na het eten gingen we pingpongen, kaarten, drankspelletjes doen en poolen en helaas moet ik al een paar keer opdrukken haha. Hier ontmoeten we nog twee Nederlanders. Het leek ons mooi om even een Nederlands hitje te draaien, en welk nummer is nu beter dan drank en drugs? Super grappig en terwijl 90% van de mensen er niks van begreep, leken ze het wel een leuk nummer te vinden! We dachten dat het een uurtje of drie was toen we gingen slapen, maar het was gewoon pas 12 uur haha, nul besef van tijd.

9 maart: waarom is het ontbijt zo vroeg?? Nouja gelukkig wordt er een omelet voor ons gebakken. Het weer begint een beetje op te klaren en we zien zowaar de zon!! We pakken onze spullen voor de booze cruise, ohnee ik bedoel natuurlijk de boottocht langs de mooie natuur van Ha Long Bay ;) Muziek aan, drankje, bikini en zon! Heerlijk. Na een uurtje varen mogen we zwemmen! We springen van de boot in het water (meter of drie) Koud water!! Wel leuk, dus we springen nog een paar keer. Dan kajakken we met de groep onder een grot door en langs alle mooie rotsen en natuur. Het water is ook heel blauw. Helaas zijn er ook wel plekken waar het water vervuild is. Ook zien we allemaal huisjes op het water. Het blijkt dat mensen hier hun hele leven wonen. Ze worden daar geboren, gaan naar school tot hun 11e, daarna leren ze vissen en moeten ze aan het werk. Dat kan je je gewoon niet voorstellen. Na de lunch varen we weer terug. Voor het eiland mogen we nog even zwemmen en dan in het bootje terug. Dan is het eigenlijk weer precies hetzelfde als de vorige avond haha! Pingpongen, poolen, drinken, dansen ohja en beerpong. Super leuke avond! Rond 12 uur gingen we naar de pier en als je je voeten in het water deed was er lichtgevende plankton! Heel vet!

10 maart: pff opstaan is zwaar en we zijn dan ook goed brak allebei. Spullen pakken en time to go. We chillen nog even op het strand en vertellen dan weer naar het hostel. We komen rond 5 uur terug in Hanoi. We hebben honger en gaan opzoek naar westers eten. Daarna terug naar het hostel en lekker slapen.

11 maart: We houden een chill dagje want alle musea zijn weer gesloten. En we moeten ook een beetje bijkomen van de afgelopen dagen;) We wandelen even door de stad en gaan dan proberen om wat foto's enz online te zetten. In de avond gaan we ergens Vietnamees bbq'en! Wat een slecht plan bleek. Slecht personeel, het eten brandde ziek snel aan, en nee dit lag niet aan onze bbq skills maar aan de slechte pannetjes! En ze gaven ons de hele tijd verkeerde dingen, heeeel irritant. Snel eten en nog sneller wegwezen daar!!! Een vriendinnetje van Triton blijkt ook in Hanoi te zijn, super toevallig. Dus we spreken af om te meeten bij haar hostel. Daar belanden we ineens bij een pub crawl, priem! We gaan naar een locale bar, die Local heet haha :) Super gezellig en hilarisch want we krijgen allemaal gratis drankjes van de manager. We gaan naar een andere club maar daar moeten we eerst door een soort beauty salon en daar achter is dan ineens een bar. Ook hier is weer een avondklok. Dus de politie kwam een kijkje nemen rond 1 uur. Daarna gingen we naar huis en slapen.

12 maart: Vroeg ons bed uit, ofja gewoon 9 uur eigenlijk. Maar voor ons vroeg haha. We ontbijten en moeten verhuizen van kamer. Dan meeten we met Eline (meisje van triton) en gaan we een toer doen door Hanoi. We zien allemaal marktjes (waar ze vissen voor je neus slachten), tempels, gekke offers bij tempels die bestaan uit koekjes en snoepjes en zien veel van de stad. Ook drinken we koffie met ei. Haha ja koffie met ei! Ze kloppen het ei op tot we soort cream en dat gaat dan bij de koffie. Echt lekker en heel zoet. Na de toer halen we een heerlijke panini bij een bakery en lopen we naar het mausoleum waar Ho Chi Minh ligt opgebaard. Helaas krijgen we hem niet te zien, want je mag er alleen s'ochtends in. Dan gaan we maar naar het Ho Chi Minh museum. Echt een heel bizar museum. Hier merk je de communistische invloed heel sterk. Na dit culturele dagje gaan we terug naar het hostel. Oh het is trouwens koud hier! We lopen in lange broek en vest. S'avonds boeken we een bus naar Sapa. Morgen om 06:30 vertrekken. Later op de avond gaan we met Eline een hapje eten, een locale specialiteit zelfs! Bun Cha heet het. Best lekker:)

13 maart: vroeg in de bus naar Sapa. 6 uurtjes en het gaat gelukkig wel snel! Die bus was weer hilarisch want de stoelen zijn een soort lig banken, maar daar passen wij helemaal niet tussen. We komen aan in Sapa en tot onze verbazing schijnt de zon, heerlijk! Als we uitstappen, komen er gelijk een paar locals op ons af, en we spreken met een vrouwtje af om morgen een trekking + homestay te doen. Ze lopen ook allemaal in traditionele kleding, alleen weten we niet zeker of het voor the show is of echt.

14 maart: Ai, we zijn ziek. Waarschijnlijk iets verkeerds gegeten. Lekker timing weer. We zeggen de trekking af, en moeten een dagje uitzieken. De volgende dag voelen we ons redelijk beter dus nu gaat de trekking wel door! We meeten met Vang om half 10, en lopen richting de berg. Het is een pittige tocht omhoog. Maar we lopen wel in een prachtige omgeving! Onderweg kletsen we veel met onze guide, en stellen haar dan ook veel vragen over haar leven hier. Rond een uurtje of 3 komen we aan bij onze homestay ( je slaapt dan bij locals). Zo dit is heel primitief allemaal! Een paar houten hutjes, kippen, varkens, honden, wat pannetjes en kasten, twee bedden en op de soort van bovenverdieping nog twee matrasjes voor ons. Er lopen allemaal kids rond, dus ils is helemaal in haar nopjes;) Ik moet toegeven ze zijn ook wel heel cute, die kiddo's hier. We spelen de hele middag met ze en kijken ondertussen onze ogen uit. We willen onze gastvrouw Chao heel graag helpen met koken of de tafel dekkend maar nee we mogen niks doen. Lekker bij het vuur zitten en een beetje warm blijven. Na het eten komen er ineens allemaal tasje, bandjes, sieraden en sjaals op tafel, die wij natuurlijk kunnen kopen. We willen het liefst alles kopen maar houden het heel netjes bij een soort zilveren slavenarmband. En dan krijgen we ook nog eens allemaal bandjes van Vang! Echt zo lief. Ik krijg zelfs nog een cadeautje voor Paul mee haha ( ze waren allemaal erg onder de indruk van onze gala foto). We sluiten de avond af met "happy water" want na het drinken van dit shotje, ben je helemaal happy haha ;) Intens sterk spul kan ik je vertellen, we kregen het er gelukkig wel warm van! We gaan vroeg slapen, hopelijk weer helemaal fit voor de volgende trekking morgen!

16 maart: Chao heeft een heerlijk eitje voor ons gemaakt! Ze laat ons nog allemaal foto's van haar familie zien en wij stellen natuurlijk weer 100 vragen. We nemen afscheid van de kids en opa en oma en gaan weer op pad. Het is best mistig, maar algauw komt het zonnetje door. We lopen met Chao (die haar baby achterop haar rug draagt!) langs allemaal indrukwekkend rijstvelden. We zien veel mannen, maar ook vrouwen en kinderen aan het werk. Ook gaan we nog langs de school van de oudste zoon van Chao. Echt heel leuk! Na een pittige tocht terug staan er twee moterbikes klaar om ons terug te brengen naar Sapa. Beetje achterop cruisen en om ons heen kijken, heerlijk:) We nemen afscheid van Chao en drinken nog even een fruit shake voordat we de bus terug naar Hanoi pakken.

Het plan is op dit moment om ons visum voor Vietnam te gaan verlengen met 10 dagen. We willen langs de plaatsje Phong Nha, Hue, Hoi An, Nha Trang, Da Lat, Mui Ne en Ho Chi Minh. Maar de route kan altijd weer veranderen ;)

Liefs

1. Miriam:
    16 maart 2016
    Heerlijk! Wat een fantastische verhalen weer allemaal. Geniet maar lekker :-)
    Kus van ons.
  2. Jant:
    16 maart 2016
    Wat een belevenis weer zeg Jullie als enigste blanken daar!
    Wat zal dat gek geweest zijn
    En dat Happy Water Nou dat lijkt me ook wel wat Sabine !
    Heel veel plezier met jullie avontuur En pas goed op je zelf he !!
    En zie weer uit naar het volgende verhaal
    Liefs Jant
  3. Nynke:
    16 maart 2016
    lieve sabine en Ilse, wat een verhalen weer. Die rijst velden datlijkt me wel wat. Hoe waren de matrassen in het hutje?
    liefs