City of blinding lights

25 maart 2016 - Hoi An, Vietnam

Lieve allemaal,

16 maart: we komen rond 10 uur s'avonds aan in Hanoi, en lopen dan naar ons hostel. Het hostel is ontzettend druk, en dat trekken we heel slecht op dat moment. Lekker douchen en snel slapen.

17 maart: We kopen een open bus ticket voor Vietnam, wat inhoud dat we voor ongeveer 50 dollar het hele land door kunnen reizen! Chillie, ook weer geregeld. Onze bus naar Phong Nha gaat pas om 6 uur in de avond, dus we hebben nog een dagje in Hanoi. We doen nog wat laatste inkopen en vinden hier zowaar een Starbucks! Zo dat is lang geleden dat we in een echt westers tentje zaten. En we waren ook een beetje verbaasd dat dit Amerikaanse café hier geaccepteerd wordt. S'avonds staan we natuurlijk keurig om half 6 klaar om opgehaald te worden, maar de bus blijkt ineens pas om 7 uur te gaan. Lekker typisch weer. In de bus boeit het ze ook niet of iedereen er is ja of nee. Er worden geen namen gecontroleerd, geen zitplaatsen en vaak ook geen tickets. Het is maat hopen dat je een slaapbankje kan bemachtigen.

18 maart: we komen rond 04:30 AM aan en lopen wat vermoeid naar ons hostel. De receptie gaat pas om zes uur open, dus we proberen nog wat op de banken te slapen. Wat mij helaas niet echt lukt. Het is wel een relaxed hostel, met zwembad! En het is ook eindelijk weer wat warmer, heel blij om onze korte broek weer aan te kunnen :) Nadat we rond 12 uur zijn ingecheckt, houden we een pool day. Heel fijn. Ook maken we plannen voor morgen. Er is hier een national park en een paar mooie grotten. We hadden wat enge verhalen over scooters en de wegen gehoord dus besloten we easyriders te boeken. Hierbij ga je achterop bij een "ervaren" rider, gewoon een local. Best leuk, en we sponseren de locale bevolking ook gelijk;) Ook horen we dat er 22 maart een full moon festival in Hoi An is. Een soort lampjes, lampionnetjes en kaarsjes gebeuren. Dus even puzzelen maar we besluiten om Hue even over te slaan en vanuit Phong Nha gelijk naar Hoi An te gaan.   In Hoi An kunnen we dan ook weer meeten met Eline en Kasper (hebben we leren kennen op het castaway eiland). Dus dat wordt leuk!

19 maart: rond 10 uur hebben we met de easyriders afgesproken om te gaan. Zo daar gaan we dan, allebei achterop de motorbike! Heel leuk, want zo konden we goed om ons heen kijken. We komen er alleen wel snel achter dat de wegen helemaal niet gevaarlijk zijn, en dat we dit heel goed zelf met een scooter hadden kunnen doen. Maar ach, dit is ook wel leuk. We rijden door het national park naar the Paradise Cave. Doordat we achterop zitten hebben we zo veel mooie natuur gezien! We worden afgezet bij de cave en moeten dan nog iets meer dan een half uurtje de berg op lopen. Zo het is echt een mooie cave! Heel bijzonder!  Heel hoog, veel licht en vervormingen van rotsen. Niet te vergelijken met andere grotten. Nadat we hier twee uurtjes hebben rondgelopen, staan de easyriders weer voor ons klaar. De route terug is ook weer echt heel vet. Terug in het hostel boeken we de bus naar Hoi An, en die vertrekt om 4:00 AM de volgende ochtend. Oke, vroeg slapen dan maar vanavond!

20 maart: We hebben in de slaapbus de hele achterbank voor onszelf, chill! Na een paar stops komen we rond 1 uur aan in Hoi An. We zien gelijk allemaal lampionnetjes en kleur! Dit gaat een leuk stadje worden:) Wanneer we het hostel in lopen, komen we Eline tegen. Ze verteld dat ze naar het strand gaat, oooh dat willen wij ook. We mogen met twee vrienden van haar mee achterop de scooter! Helmpje gehuurd en daar gingen we! Het strand is zo fijn:) Paar uurtje in de zon gelegen en toen weer terug met de scooter. S'avonds gegeten met een groep van 8 mensen. Allemaal verschillende nationaliteiten ook: een Colombiaan, twee Zweden, iemand uit Luxemburg en Nederlanders natuurlijk. Na het eten gingen we naar een bar waar de biertje 12 cent (!!!!) waren, hoe dan?? Goedkoper dan water haha. Daarna naar een bar waar je twee gratis flessen vodka kreeg voor de tafel. En dan alleen the soft drinks betalen. Het is bizar. Na de drankjes gingen we naar why not bar. Hier kon je zelf muziek opzetten, dus de helft van de avond was ik de DJ! Heel leuk:)

21 maart: Het ontbijt is fantastisch! Een heerlijk buffetje:) Na het ontbijt gaan we lekker aan het zwembad liggen. In de middag huren we fietsen en gaan we met Eline naar de stad. Het is echt een super leuk oud stadje, met heel veel kleurtje en lampionnen en overal een jazz muziek op de achtergrond. Hier kunnen we ons wel een weekje vermaken. Hoi An staat bekend om het laten maken van kleding en het doen van een cooking class. Oooh wat willen we allemaal laten maken? Er is zo veel keuze! Op een gegeven moment moment we langs een winkel met allemaal leren tassen, love! Voor 45 dollar heb je een leren tas, soort my paper bag tas! Helemaal in love! Nu kijken of we ze naar Nederland kunnen laten verschepen. Gelijk mam en Sophie appen of ze ook tas willen haha! Hierna gaan we naar een tailor, ik wil twee jurkjes laten maken:) Dus foto laten zien, stofjes kiezen, opmeten en bestellen maar! Oooh het is zo spannend, we kunnen niet wachten tot het klaar is! Morgen moeten we terug komen om te passen, en dingen nog te veranderen. Na dit avontuur gaan we met z'n drieën in een leuk restaurantje, op het dakterras eten. Prachtig uitzicht over de stad, met allemaal lichtjes en super veel mensen en muziek. We proberen allemaal Vietnamese specialiteiten, heel lekker!!

22 maart: vroeg ontbijten want om half 9 worden we opgehaald voor de cooking class! We lopen eerst met onze groep naar de locale markt. Daar halen we wat specerijen en groenten om mee te koken. We zien de meest gekke dingen op deze markt: Veel dieren in kooien ( kippen, eenden), overal vis en vlees en veel groenten en fruit. Dan worden we per boot naar de class gebracht. Onderweg stappen we over in de meest hilarische soort van halve kokosnoot bootjes! Heel grappig, en we hadden dan ook de grootste lol met z'n drieën. Daarna kon het koken beginnen! We hebben Vietnamese spring rolls gemaakt, een rijst pannenkoek en veel groente en fruit gesneden. Ook kregen we nog een papaja salade, clams en een soort tonijn stoof pot. Het was allemaal echt heerlijk! Gelukkig hebben we de recepten mee, dus wie weet maak ik het een keer voor jullie ;)
S'middags nog even aan het zwembad gelegen en toen naar de tailor, spannend!! Oooh mijn zwarte jurkje is heel leuk geworden:) De rode is ook leuk, maar wel wat chiquer en er moeten nog wat dingen worden aangepast. Maar ik ben wel blij. Inmiddels is het al bijna half 7, en gaat het full moon festival beginnen! We lopen nog even door de stad en halen een biertje voor 5000 dong (20 cent). Dan gaan alle lichten uit en alle lampionnen en kaarsjes aan! Super gezellig! Maar we hadden uiteindelijk wel meer van het festival verwacht. Er  was geen muziek en geen optredens ofzo. Maar doordat het helemaal donker was, kwamen de lampionnen wel helemaal tot hun recht. Wij hebben ook nog een kaarsje ( in een bakje) in het water gelegd, en een wens gedaan. Toen zijn we naar een super schattig restaurantje gegaan en hebben we een heerlijke pizza gegeten. Nope, de dag is nog niet voorbij! We krijgen namelijke allemaal flyers van bars met gratis coacktails. Hier gaan we even gebruik van maken:) Hele leuke bars allemaal en leuke muziek! Hier weer met mensen gemeet van het hostel en mensen tegen gekomen die we nog uit Chiang Mai kennen! Top avond!

23 maart: Na het ontbijt gaan we weer met Eline naar de stad. Weer naar de tailor, en de jurkjes zijn gelukkig helemaal goed! Ils heeft ook een heel leuk jurkje en jasje. Dan door naar de leren tassen winkel. Ik bestel een zwart leren paper bag tas en ils een bruine. Eline heeft ook een zwarte tas besteld. Hierna gaan we een beetje relaxen in een koffie tentje. In de middag nemen we afscheid van Eline want ze vertrekt eind van de middag naar Da Lat. Super leuke paar dagen met haar gehad! Daarna hebben we met Kasper afgesproken om naar het strand te gaan. 25 minuutjes fietsen en dan zijn we er. Heerlijk middagje!
S'avonds weer in de stad gegeten en langs de bars voor wat gratis gin tonics :)

24 - 25 maart: we staan iets te laat op, waardoor we helaas de pannenkoekjes van het ontbijt missen ( mega first world problems). Het is koud en regenachtig vandaag. We zien online dat dit helaas nog wel even zo blijft, dus besluiten we om morgen de bus naar Nha Trang te boeken. We pakken de fiets en vertrekken weer naar de oude stad. Alleen niet heel veel meer gedaan. Beetje relaxen. S' avonds gegeten en daarna onze tassen opgehaald. En ze zijn zo mooi! Helemaal in love.
De volgende dag staan we iets eerder op, zodat we nu wel pannenkoeken als ontbijt hebben haha! Dan door naar de stad om onze tassen en jurkjes naar Nederland te laten verschepen. Zo ook weer gefixed. Duurt helaas wel even (3-4 maanden). De rest van de middag in een koffie tentjes gezeten en gewacht op onze bus van 5 uur. Het is koud en regenachtig vandaag, goed om naar een andere stad te gaan.

Het plaatjes Nha Trang staat bekend als een Russische badplaats, en niet het leukste plekje van Vietnam. Dus we zijn heel benieuwd!
Liefs

1. Elma:
    25 maart 2016
    Wat een leuk verhaal weer Sabine! En wat doen jullie ontzettend veel! Nu maar hopen dat die zomerjurkjes nog voor de zomer arriveren, ha,ha!

Gr.Elma