I've been through the desert

4 april 2016 - Mui Ne, Vietnam

Lieve allemaal,

26-27 maart: pff na een lange reis komen we aan in Nha Trang. De reis was een grote chaos. Schreeuwende Amerikanen, slechte nacht bus, geen wc in de bus en nog kleinere slaap plekken. Dramaaa. Maar ach ook weer overleefd. Nha Trang is zoals ik al zei een Russische badplaats. En dat is al snel te merken. Je herkent de mensen op een of andere manier heel snel. Ook zijn alle menu kaarten in het Russische. Nadat we zijn aangekomen, gaan we opzoek naar ons hostel. Na een uur zoeken in de hitte zijn we er helemaal klaar mee. Zelfs de taxi had geen idee waar het hostel lag. Gelukkig zijn we uiteindelijk door een vriendelijk vrouwtje geholpen en hebben we het gevonden. Nadat we zijn ingecheckt, pakken we onze spullen voor het strand: let's go to the beach! We hebben een heerlijk middagje strand gehad ( inclusief spelen in de hoge golven haha). S'avonds eten we in een Vietnamees restaurantje en kijken we in onze kamer een film.
De volgende dag was eigenlijk precies hetzelfde, weer naar het strand. En wat dingen uitgezocht over Da Lat ( het volgende stadje). S'avonds nog gefacetimed met de familie + opa's en oma's! Heel leuk! En ook nog met Eef en mars:)

28 maart: We pakken rond 12 uur de bus naar Da Lat. God onze chauffeur rijdt alsof hij met spoed naar het ziekenhuis moet voor de bevallig van zijn kind. Na 4,5 uur komen we dan eindelijk aan in Da Lat. Rugzak weer op en zoeken naar het hostel. We hadden van veel mensen gehoord dat Da Lat family hostel heel leuk is, dus daar hebben we ook geboekt. Wanneer we aankomen staat er een grote tafel vol eten en mensen naar ons te kijken. Heel grappig, eerst kregen we een knuffel van de medewerkers en daarna werden we gewoon aan tafel neergezet: hup mee eten jullie! Een grote familie, ontzettend leuk! En hier de lekkerste banana pancakes gegeten:) Na het eten besluiten we om nog even een biertje te drinken. Al gauw zijn we spelletjes aan het spelen met de andere mensen in het hostel. Super leuk groep mensen ontmoet, alleen gaat iedereen naar het noorden en wij naar het zuiden. We gaan met ze mee naar the 100 bars. Zal wel gewoon een leuke bar zijn, priem! Maar wow dit heb ik nog nooit meegemaakt. De bar is een soort doolhof. Je beland in een soort Alice in Wonderland wereld, een groot avontuur. Via het doolhof kom je uiteindelijk boven bij the rooftop bar uit, geweldig! A-maze-ing! ;)

29 maart: We ontbijten redelijk vroeg want we gaan scooters huren vandaag! We krijgen een rode en zwarte scooter mee, en we dopen ze dan ook tot black beauty en red devil haha. Het plan is om naar the elephant waterfalls te gaan, z'n 30 km rijden. Een geweldige tocht weer! Eerst de stad uit, wat nog even chaos was aangezien niemand zich hier aan verkeersregels houdt. Maar tegelijkertijd ook hilarisch. Onderweg stoppen we nog bij een koffie plantage. Hier drink ik een kopje wezel poep koffie, best lekker;) Ondertussen genieten we van het prachtige uitzicht. De natuur is hier weer anders dan in de rest van Vietnam. Het deed ons een beetje aan Toscane denken. Daarna rijden we door naar de watervallen. Nadat we de scooters hebben geparkeerd, lopen we richting de waterval. Makkelijker gezegd dan gedaan. We klimmen over rotsen, bruggetjes en over bomen en bereiken dan eindelijk de waterval! Heel mooi:) Daar in het zonnetje geluncht met onze zelf gemaakt broodjes. Op de weg terug gaan we nog langs het meer, dat midden in de stad ligt. En we pielen ons weer door het verkeer. We zorgen dat we weer op tijd terug zijn voor het family dinner rond 5 uur. We zijn allebei redelijk moe van deze dag, dus gaan vroeg slapen. Morgen wordt een spannende dag want we gaan canyonning!

30 maart: we gaan met een grote groep van ons hostel canyonning vandaag! Dat houdt in dat we gaan abseilen van watervallen, cliff jumpen en langs water slides! Spannend! Rond 10 uur worden we opgehaald en krijgen we onze spullen aan ( helm, zwemvest en tuigje). Eerst oefenen we op het droge, om het gevoel een beetje te krijgen. Dan moeten we wachten tot dat het allemaal echt gaat beginnen. Deze dag bestaat uit veel wachten, want we zijn met een groep van 25 mensen. De eerste waterval waar waar we van abseilen is 18 m hoog, spannend!! Met je rechterhand kon je jezelf laten zakken en je linkerhand was voor balans. Het eerste stukje moest je naar achter leunen (lean back, lean back) en daarna moest je een stukje springen! Heel vet. De tweede waterval was 16 m hoog. Dit was een leuke waterval om van te abseilen want je mocht een groot stuk naar beneden jumpen! Wel eng in het begin, maar super leuk. Hierna moesten we een stuk lopen en klimmen over rotsen. Op een gegeven moment moesten we het water in en dreven we zo naar de water slides. Dit is een soort glijbaan over de rotsen. Van de eerste waterslide moesten we achterstevoren naar beneden, hilarisch! Daarna nog twee keer van de glijbaan en weer doorlopen naar de volgende activiteit: cliff jumpen. Hier zag ik het meest tegenop. Pff van 7 meter springen, ik vond 3 meter van de boot springen in Ha Long Bay al hoog haha! Maar het viel echt heel erg mee eigenlijk, en het was heel leuk! De 11 meter cliff jump heb ik wel maar even gemeden.. Haha
Toen liepen we door naar de laatste waterval: the washing machine. Ai wat gaat hier gebeuren? Het eerst stuk abseil je naar beneden, dan word je halverwege door de kracht van de waterval naar beneden getrokken. Hier word je 3-4 seconden onderwater gewashmacheend en dan kom je weer boven, als het goed is;) Na even gedesoriënteerd te zijn, kom ik weer boven water. Pfff dit stukje was best eng. Maar goed, wat een dag! Helemaal kapot komen we aan in het hostel, en godzijdank staat het eten alweer op ons te wachten! We kunnen gelijk aanschuiven en het eten is weer heerlijk. Om niet in een food coma te raken, gaan we na het douchen nog even een welverdiend biertje drinken. Na wat spelletjes te hebben gespeeld, gaan we lekker slapen.

31 maart: Tijd om onze spullen weer te pakken, we gaan door naar Mui Ne! Ik vind het heel jammer om Da Lat te verlaten, dit hostel was zo leuk!  Na afscheid te hebben genomen van iedereen, gaan we naar onze bus. 4,5 uur en door elkaar te zijn gerammeld later, komen we aan in het kustplaatsje Mui Ne. We zijn inmiddels bijna helemaal in het zuiden van Vietnam, en dat is te merken aan het klimaat ( heet hier!). We zitten in een relaxed hostel, met zwembad en op loopafstand van de zee. Mui Ne staat bekend om de zand duinen. Hier gaan we overmorgen naar toe voor de zonsondergang. Morgen gaan we lekker aan het zwembad liggen:) We zijn inmiddels al twee maanden op reis, het gaat zo snel niet te geloven. We vieren dit dan ook met cocktails en nacho's haha! Morgen mogen we van onszelf chique uit eten, als we iets kunnen vinden hier;)

1 april: We slapen lekker uit en ontbijten daarna aan het zwembad. Daarna zwemmen en zonnen. Op een gegeven moment wordt er een volleybalnet opgehangen, je raad het al: wij gingen natuurlijk meedoen! Na een uur waren onze handen toch wel heel gerimpeld geworden (van het spelen in het water), dus het was weer tijd om te tannen. Vandaag zijn we trouwens officieel twee maanden weg! Net zoals gister gaan we weer nacho's eten en cocktails drinken. Dit keer blijven we ook eten. Tijdens het eten komen we twee meisjes uit Da Lat tegen en nog een ander meisje die we kennen uit Laos. Dus gezellig met elkaar gegeten. S'avonds zijn we moe van het niks doen. Weer een avondje vroeg slapen, no problemo!

2 april: Ai hele nacht ziek geweest. Helemaal klaar mee, dus bij deze ben ik nu vegetaties. En geen sla of ijs meer. In de ochtend even bijkomen aan het zwembad en in de middag klaar voor de zand duinen toer! We worden rond half 2 opgehaald door een jeep. Typische Vietnamese: ja er kunnen wel 11 mensen in hoor, nou nee. We hebben gevochten voor ons plekje en uiteindelijk zijn we met 7 mensen in de jeep gegaan. Eerst gingen we naar een soort water stroompje, met wel mooi natuur daar naast. Daarna 10 min langs een fish farm, met allemaal vissers bootjes. We zijn blij als we de jeep weer in mogen, even ontsnappen aan de bloed hitte. Het is hier echt het warmste wat we tot nu toe hebben gehad. We rijden door naar de white sand duines. Een soort kleine woestijn! Met ons groepje zijn we een heel stuk de woestijn ingelopen, intens warm kan ik je vertellen! Hier een uurtje ongeveer rondgelopen en foto's gemaakt. Weet terug naar de jeep en door naar de rode sand duines voor de zonsondergang. Hier was het heel toeristisch. Je kon hier  van locals een soort sand bordes huren. Best leuk, op een plastic sleetjes van een zand heuvel af glijden! Na de zonsondergang weer terug naar het hostel. We hadden met ons groepje afgesproken om hamburgers te gaan eten, lekker:) Ik voel mij inmiddels als wel weer wat beter gelukkig! Twee mensen bestelden de burger challenge: een hamburger van 1,5 kilo! Dit was de grootste hamburger die ik in mijn leven gezien heb, echt fantastisch! Als je die binnen 20 minuten op had, kreeg je hem gratis. Dat is natuurlijk niet gelukt haha. Maar ach ze hebben wel een mooi verhaal! We gaan met de taxi terug naar het hostel en spelen nog wat spelletjes. Leuke dag:)

3-4 april: Ons laatste zwembad dagje:( Morgen vertrekken we naar Ho Chi Minh city. Al veel verschillende verhalen gehoord. Een chaotische stad, maar wel bijzonder. Voornamelijk vanwege het war museum en de tunnels van de oorlog.  Dit chill dagje sluiten we af met een avondje suits kijken.
De volgende dag staan we wat eerder op, zodat we nog even van de zon kunnen genieten. Onze bus vertelt om half 2 naar HCMC ( Ho Chi Minh City).

Ik ben benieuwd naar onze laatste twee maandjes!

Liefs

1. Elma:
    4 april 2016
    Hoi Sabine,
    Prachtig verhaal weer en wat een avonturen maken jullie mee!
    Alweer op de helft! Pffff...wij tellen af hoor, maar nog heel erg genieten hoor samen!!

gr.Elma