Summertime

5 mei 2016 - Siem Reap, Cambodja

Lieve allemaal,

24 & 25 april: we komen rond half 7 aan in Sihanoukville. We hadden nog niks geboekt dus lopen we langs een hostel. Daar is helaas geen plek. Dus kijken we op booking en vinden een super cheap hotel! Chilllll! We houden een pizza en bier avond en kijken suits. De volgende dag slapen we heerlijk uit en genieten van een buffet ontbijtje. We weten niet zo goed wat we moeten doen vandaag en hebben ook niet echt ergens zin in. We besluiten om lekker op bed, in de airco, series te kijken. Ja hallo, jullie zijn toch in Azie!? Maar ja, soms heb je even zo'n dagje nodig. S'avonds lopen we naar het dorp en gaan eten en kaarten ( leuk nieuw spel: golf).

26 & 27 april: vandaag vertrekken we naar Otres Village, waar we een bungalow hebben geboekt. Wanneer we daar aankomen, is het helemaal uitgestorven. We hebben dan ook een privé resort, aangezien we de enige gasten zijn. Niet te geloven. En dan krijgen we ook nog eens een upgrade! Luxe backpacken it is:) We vragen aan de eigenaren hoe dit mogelijk is en waarschijnlijk komt het doordat het laagseizoen is en omdat de gemeente alles wil gaan slopen, om er grote hotels neer de zetten. Belachelijk zonde. Nu staan er allemaal leuke kleine guesthouses en hostels, en over een paar jaar staat het misschien vol met hotels. We houden een relaxed strand dagje. Ik heb met de lunch waarschijnlijk iets verkeerds geheten, dus voel me niet helemaal goed helaas. Hopelijk is het morgen weer over. S'avonds eten we nog aan het strand en gaan daarna slapen.
De volgende dag houden we weer een chill dagje en vertrekken dan om vier uur naar het dorp. We gaan vanavond naar Battambang, met de nachtbus. Het is alweer even geleden dat we daarin hebben gezeten, en we kijken er dan ook niet naar uit. We zetten wat foto's van de go pro online, halen broodjes als avondeten en gaan naar de bus. We hebben zowaar best grote bedjes! De bus vertrekt rond half 8. Zeven uur later zijn we in Phnom Penh. Hier moeten allemaal mensen overstappen naar een andere bus, maar gelukkig mogen wij blijven liggen. Vijf uur later zijn we Siem Reap. Hier moeten we helaas wel overstappen. Pff oke, daar gaan we weer. We rijden ongeveer twee uur verder, als we weer moeten overstappen. Wij zijn de enige twee die naar Battambang gaan. We worden midden op de weg afgezet, uhmmm oke? Gelukkig staat er een andere bus aan de overkant van de weg op ons te wachten. Drie uur later komen we dan eindelijk aan in Battambang.

28 april: zoals gezegd komen we in de ochtend eindelijk aan in Battambamg. De stad is viezig en alles is heel bruin en droog. Ook is er overal stof en zijn er slechte wegen. We gaan met de tuk tuk naar ons guest house. Ook weer helemaal uitgestoven. Echt waar zijn alle mensen? Oh gelukkig, er blijken nog 4 andere mensen te zijn. Nadat we hebben ontbeten, gaan we met de fiets naar de stad.
Pff we komen er al snel achter dat het hier weer een stuk warmer is, 38 graden. We willen langs allemaal Pagoda's (tempels) maar die blijken te ver te liggen. Dus gaan we opzoek naar oorbellen, want vandaag mogen onze schiet gaatjes eruit! We gaan langs een locale markt waar ze overal eten, kleding en dingetjes verkopen, maar geen oorbellen helaas. Dan gaan we door naar een " mall". Wat natuurlijk helemaal geen westerse mall is haha. Het was meer een soort grote overdekte markt. Maar Ils vindt zowaar hele leuke hakken! Totaal niet handig om hier te kopen, maar ze waren te leuk om te laten liggen ;) Aan het eind van de middag fietsen we terug. Vanavond is er een circus. Er doen veel kinderen en locale mensen aan mee. Ze voeren meerdere shows per week op, omdat het zo populair is. Het geld van de kaartjes gaat naar onderwijs voor de kinderen. En het is ook nog eens best druk! We zien zowaar meer backpackers haha. Het circus begint met een traditionele dans. Daarna gaat het verhaal over vijf jongens en een meisje. Ondanks dat alles in Khmer is, begrijpen we redelijk goed waar het over gaat. In de show komen veel acrobatische kunsten, vuur dansen, balanceer, diabolo en jongleer acts voor. Echt een super leuke avond! Er gingen best wel wat dingen fout, maar wanneer ze de truc dan goed deden, was het extra leuk! En ze genoten er ook echt van. Wanneer het circus is afgelopen, staat de tuk tuk op ons te wachten, heerlijk.  Daarna eten we nog even wat en gaan slapen.

29 april: We slapen heerlijk uit, want we kunnen ontbijten wanneer we willen. We doen wat onderzoek naar Siem Reap. Je blijkt vanaf hier met de boot naar Siem Reap te kunnen, leuk! Maar helaas, de rivier staat te laag dus moeten we met de bus. Achja, ook geen wereldramp. We houden een zwembad dagje. Rond vier uur worden we opgehaald door een tuk tuk, en gaan we naar een Bamboo train. Ja, wat moeten we ons hier eigenlijk bij voorstellen, haha? We rijden eerst een heel stuk met de tuk tuk naar de trein toe, zo zien we veel van het dagelijkse leven hier in de stad. Bijzonder om te zien. Dan komen we aan bij de rails. Het ritje duurt 2 x 20 minuten en je zit op een soort plateau, gemaakt van bamboo en gaat dan een stukje rijden. Best grappig en je gaat ook nog eens best hard! De rails zijn vroeger aangelegd om dingen naar het land te vervoeren. Nu wordt het voornamelijk als toeristische attractie gebruikt. We zien een stukje van de zonsondergang en gaan dan weer met de tuk tuk naar huis. In het guesthouse FaceTime ik nog even met mam, Pieter en Bommeltje:) Daarna gaan we eten en houden we een chill avondje.

30 april: Vandaag vertrekken we naar Siem Reap. Vroeg ontbijten en rond 9 uur naar de bus. We zitten nu bij het busstation, alleen maar tussen de locals. Dus ik ben heel benieuwd naar onze bus. De rit duurt best lang. Op een geven moment gaat het hard waaien en er komen donkere wolken aan. Het is al een paar dagen dreigend, maar nu pas ging het voor het eerst regenen. En het kwam met bakken uit de hemel. Wel goed voor het land hier (of voor de tuin, zoals madres altijd zegt). De regen was wel even fijn, hierdoor werd het eindelijk wat koeler. Ons hostel ziet er wel chill uit, met zwembad en zitzakken. We merken gelijk dat dit een hele leuk stad is. Overal mensen, winkels, tuktuks en restaurantjes! We lopen dan ook de hele middag door de old market, night market en pub street. We eten s'avonds bij een pizzeria en gaan dan slapen. We moeten ook wel weer even wennen aan een dorm. We slapen nu met 12 mensen op 1 kamer, ik ben benieuwd...

1 mei: Onze laatste maand is vandaag aangebroken. Heel gek! De tijd vliegt! Omdat we hier iets van vijf nachtjes blijven, besluiten we een grote zak muesli te kopen, voor het ontbijt. Zo besparen we weer wat moneys. Dus wandelen we naar de supermarkt en halen yoghurt en fruit. Daarna lekker een middagje aan het zwembad. We maken plannen om morgen naar Angkor Wat te gaan. Aan het eind van de middag gaan we de stad in, drinken we wat bij een cafeetje en kijken suits. S'avonds eten en daarna richting de night market. Omdat je bij de tempels van Angkor Wat bedekt moet zijn, willen we een soort broek kopen die een split aan de zijkant heeft. Zodat alles bedekt is voor de tempels en voor de rest niet te warm is ( geniaal die Aziaten). We kopen allebei een broek en hoog shirt. Ohja en ook nog een paar nieuwe oorbellen. We kunnen elkaars gedachten al ongeveer lezen en nu zijn we al helemaal een tweeling! Dat wordt leuk morgen haha.

2 mei: Vandaag wisselen we naar een kleinere kamer. Twaalf mensen was een beetje veel. Ik loop s'ochtends naar de supermarkt en haal yoghurt en fruit. Voor het eerst sinds drie maanden weer eens kiwi! Lekker :) We gaan vanavond met de sunset naar de tempels. Maar eerst nog even zwemmen en zonnen. Je kan hier echt maximaal 10 minuten in de zon voordat je weer moet afkoelen in het zwembad. Zo heet is het. We worden om kwart over vier opgehaald door onze tuktuk driver: Oui. Aardig man, die ons vandaag en morgen gaat rondrijden. Eerst moeten we een kaartje halen. Een erg bijzondere gebeurtenis, want er moet een foto op het kaartje haha. De zonsondergang schijnt het mooist te zijn op een berg in de buurt van de Angkor Wat tempels, dus daar rijden we heen. Het is ongeveer een kwartier omhoog lopen. Wanneer we boven komen, zien we overal chinezen. Ughhhhh echt een hekel aan al die groepjes mensen met hun selfie sticks. Waarmee ze overigens altijd ongevraagd foto's van ons maken. Maarja, we staan een half uur in de rij om op de tempel de zonsondergang te zien (er mogen maar 300 mensen op). En we zijn uiteindelijk echt 1 minuut te laat. We zien nog net een beetje oranje, als de zon achter de wolken verdwijnt. Maar we zijn er wel geweest ;) Daarna brengt Oui ons terug, en zet ons af bij de supermarkt. Daar halen we cheapie wat noodles en stokbrood. Vroeg slapen vanavond want morgen gaan we naar de sunrise!

3 mei: De wekker gaat om 04:38, vroeeeg. Wanneer we bij Angkor Wat aankomen, staat het al helemaal vol met tuktuks en toeristen. Er zijn meer mensen vroeg opgestaan;) We moeten nog ongeveer een uurtje wachten tot de zon opkomt. Oh en het was echt prachtig! We hadden goede plekjes om het spektakel te kunnen volgen. Je merkt gelijk dat de zon is opgekomen, het is ineens 10 graden warmer. Nadat we 1 miljoen foto's hebben gemaakt, nemen we een kijkje in Angkor Wat. Heel bijzonder om daar te lopen. Ook omdat we hier al drie maanden naar uit kijken. Dan gaan we door naar de volgende twee tempels. Ook heel bijzonder, allemaal buddha hoofden gemaakt in steen. Wel bloedheet en druk. Daarna liepen we langs een tempel en toen waren er ineens allemaal aapjes! Ils dacht eerst dat het grote katten waren haha! Ook allemaal baby aapjes, heel cute. Maar je moest niet te dicht bij komen. Pfff inmiddels is het te heet om nog te bewegen. We spreken af om nog drie tempels te doen. Heel mooi, met allemaal boomstronken die door en langs de tempels lopen. Als laatst gaan we naar de tempel waar Tomb Raider is opgenomen. Een toerist trap natuurlijk. Maar wel heel vet hoor! Indiana Jones zou het hier ook wel interessant hebben gevonden;) Zo er zit inmiddels alweer een hele dag op, maar het is pas 12 uur in de middag. Als we terug zijn, nemen we gelijk een duik in het zwembad, eindelijk verkoeling haha! Die avond zijn we redelijk uitgeput en gaan na het eten dan ook snel slapen.

4 mei: Wat een rare nacht. Ik werd midden in de nacht wakker gemaakt, door iemand waarvan ik dacht dat ils het was. Ze ging bij het voeteneind liggen. Ik dacht, oh ze heeft het vast te warm boven in het stapelbed, dus priem. Ik leg zelfs nog een dekentje over haar heen. De volgende ochtend, bleek dat dit ils helemaal niet was! Zo raar! Er heeft gewoon een heel random ( waarschijnlijk dronken) meisje in mijn bed geslapen! Ik was al zo in de war vannacht haha, bizar. Ik was natuurlijk nog diep in slaap en werd ineens wakker gemaakt. Het hostel leven levert dus af en toe dit soort verhalen op;) We halen ons gebruikelijke yoghurtje weer en gaan naar het zwembad. We houden weer een relax dagje en gaan in de avond naar de film: the jungle book. Echte een goede film! Heel mooi gemaakt. Daarna drinken we nog wat biertjes: cheers op onze laatste avond!

5 mei: Ons Cambodja avontuur is alweer voorbij en het is omgevlogen. De afgelopen maanden zijn überhaupt omgevlogen! Heel gek om vandaag naar Thailand te vliegen, op naar onze laatste drie weken eilandjes hoppen! We checken uit en gaan naar het vliegveld. We vliegen om 15:25 naar Bangkok, even overstappen en dan door naar Phuket. Spannend! Ai we hebben wel een stuk minder beenruimte dan onze vorige vlucht, ik pas er maar net tussen! Het is weer een korte vlucht, 55 minuutjes. Dan vliegen we om zeven uur naar Phuket. Oooh men wat een vlucht, verschrikkelijk. Turbulentie, god wat wilde ik graag uit dat vliegtuig! Toen we geland waren, zagen we de oorzaak: onweer, regen en hard wind. Nou gelukkig zijn we bij ons hostel aangekomen. Toch wel redelijk moe van deze reis dag.
Morgen een beetje uitzoeken wat we de komende dagen gaan doen:)

Ik heb heel veel zin in de laatste paar weken!

Liefs

Ils onze inside jokes:  #Winston #whynot #bar #Angkorwhaaaaat #sabilse #Panannnnna #watermeloenhoofd ;)

1. Nynke:
    5 mei 2016
    Moet er niet aan denken zo'n vlucht! Mooie verhalen weer!
    Kijk uit naar 31 e. Liefs
  2. Yvonne:
    5 mei 2016
    Leuke oorbellen dames;)
  3. Jant:
    8 mei 2016
    Wat een mooie verhalen weer zeg!
    Maar die vlucht zou ik liever niet hebben hoor
    Schattig die kleine aapjes
    Alweer aan de laatste maand begonnen wat gaat de tijd snel he
    Maar jullie hebben al een prachtige tijd samen gehad en heel veel moois kunnen zien
    Weer prachtige foto,s
    Pas goed op elkaar