Imagine

24 april 2016 - Koh Rong Sanloem, Cambodja

Lieve allemaal,

14 april: We gaan vandaag naar Cambodja! Onze bus gaat om 8 uur. Wanneer we daar aankomen horen we dat de bus kapot is, jezus voor niks zo vroeg opgestaan en alles geregeld. Maar gelukkig kunnen we in een andere bus, die om half 9 vertrekt. No panic dus. Drie uurtje later komen we bij de grens, we moeten door douane poortjes en voor de rest wordt alles voor ons geregeld. Het gaat allemaal best wel snel weer. We merken direct dat we in een ander land zijn, de wegen zijn namelijk een stuk slechter. Een beetje zoals in Laos. Ook is de natuur heel verschillen. Geen bomen, maar droogte en veel bruin. Ook meer platteland en geen bergen. Wanneer we Phnom Penh in rijden, lijkt het wel uitgestoven. He, maar dit is toch de hoofdstad? Het blijkt Khmer nieuwjaar te zijn, vandaar dat bijna alles dicht is en dat we weinig mensen op straat zien. De stad is trouwens super vies, overal afval en troep. Heel anders. En het is bloed en bloed heet! 40 graden, je kan je nauwelijks bewegen. In Cambodja kan je betalen met US dollars of reel. Uit alle pin automaten komen dollars, daar betaal je dan ook het meeste mee. Maar het gekke is wanneer je geld terug krijgt, dat vaak in reel is. Bijvoorbeeld als je een koffie besteld en je geeft 5 dollar, dan krijg je twee dollar en 4000 reel terug ( 4000 reel = 1 dollar). Dat is wel even wennen in je portemonnee haha, al dat verschillende geld.  We komen aan bij ons hostel ( the mad monkey) en kunnen gelijk in onze privé kamer inchecken. Dat was namelijk goedkoper dan twee dorm bedjes ;) Omdat het zo belachelijk warm is, hebben we geen puf om nog iets te doen. We zoeken dan ook een cafeetje met airco ( zeer belangrijk) en chillen daar de rest van de middag. S'avonds eet ik een lekkere pasta pesto en drinken we nog een paar biertjes bij de rooftop bar. Hier ontmoeten we een Nederlandse jongen, en hij blijkt op dezelfde middelbare school te hebben gezeten! Super toevallig. We spelen nog wat spelletje en drinken nog wat (gratis) shotjes! Dan lekker slapen.

15 april: We hebben om half 9 met de Nederlandse jongen, Thomas, afgesproken om naar de S-21 prison en killingfields te gaan vandaag. We kunnen met z'n drieën een tuktuk delen voor 5 dollar pp ( alles is hier een stuk duurder trouwens). Dit gaat een heftig ochtendje worden.
Even een uitleg: op 17 april 1975 (geloof ik) geeft Pol Pot het bevel aan de rode khmer om alle mensen uit Phnom Penh te evacueren. Zo'n twee miljoen mensen worden in twee dagen geëvacueerd. Pol Pot is zeer communistisch. Hij heeft veel invloed op de boeren van Cambodja. Hij is bang voor de intellectuelen, dokters, leraren en ga zo maar door. In Phnom Penh wordt een school gebruikt als gevangenis om deze intellectuele Cambodjanen te martelen, informatie van ze te krijgen en ga zo maar door. Pol Pot is zelfs bang voor mensen met een bril en deze mensen moeten dan ook naar S-21. Ze moeten een papier ondertekenen waarop schuld bekekenen aan spioneren, verzet tegen de Rode khmer of praten met de CIA. Wanneer ze dit doen, onderteken ze eigenlijk hun eigen doodvonnis. Wanneer ze niet ondertekenen gaan de martelingen weer door. In totaal zijn er in Cambodja 3 miljoen mensen vermoord. En de meeste door hun eigen volk.
Het was echt verschrikkelijk om allemaal te zien. In de schoolklassen stonden nu kleine houten cellen. Van alle gevangen werden foto's gemaakt, ook werd alles opgeschreven. Overlevende hebben portretten geschilderd van wat er allemaal gebeurde in de gevangenis. Verschrikkelijk. Mannen, vrouwen, kinderen en zelfs een paar westerlingen werden gemarteld en vermoord. Een Fransman en Australiër waren op reis, en wilden Cambodja ontdekken. Net zoals wij. Bizar. Na de prison gingen we door naar de killingfields.
Uitleg: Mannen, vrouwen, kinderen en een paar westerlingen werden naar de killingfields gebracht, met maar een doel: de dood. Het maakt niet uit hoe, maar geen kogels want dat was te duur. Een voor een werden ze door hun eigen mensen uitgemoord. Hoofden werden ingeslagen, er werd gif gebruikt om zeker te weten dat ze echt dood waren en ze werden onthoofd. Kleine kinderen en baby's werden met hun hoofd tegen een boom doodgeslagen. De vrouwen werden naakt vermoord. Er zijn massagraven gevonden van 450 doden, 166 doden en meer.
We deden een Nederlandse audiotour, heel heftig. We hoorden verhalen van mensen die het hebben overleefd (never lose hope). Heel erg heftig. We zijn langs de massagraven gelopen en de boom waar de kinderen zijn vermoord (killingtree). Ik kreeg gewoon rillingen. Daar hebben we ons respect getoond door een van onze bandjes achter te laten. Heel bijzonder want er hingen nog duizenden andere bandjes. Er was een groot monument, bestaanden uit een aantal verdiepingen van skeletten. We waren er stil van. Ik heb nog nooit zoiets gezien. De belangrijkste boodschap van dit alles is dat de er nooit meer een genocide mag ontstaan. Vandaar dat mensen hun verhaal vertellen en dat deze verschrikkelijke dingen allemaal te zien zijn.
Na deze heftige ochtend zijn we rond  twee uur weer bij het hostel. We zijn daarna weer naar een cafeetje gegaan, om even bij te komen. S'avonds eten we een sick lekkere hamburger. We ontmoeten hier nog twee Nederlandse meisjes en een Engels meisje. We hebben de grootste lol met een van de bar meisjes en krijgen allemaal gratis shotjes! Daarna gaan we nog naar een club, hele leuke avond!

16 april: We houden een chill ochtendje en pakken om 14:45 de bus naar Kampot. Het is ongeveer vier uur rijden. Kampot is een leuk dorpje! Veel restaurantje, een meer en bergen. We zitten weer in een mad monkey hostel. Omdat we laat aankomen, eten we even wat in het hostel en gaan daarna slapen. Ik FaceTime nog even met Paul en daarna nog met Sophie. We hebben namelijk een puppy in doorn! Die moest ik natuurlijk wel even zien, echt zo lief.

17 april: We staan vroeg op, druk dagje vandaag. We gaan scooters huren en naar het national park, de secret lake en de peper velden. We wurmen ons door de ochtendspits en rijden richting het national park, zo'n 25 kilometer verderop. We stoppen nog een keer bij een buddha en een uitkijk punt. Dan rijden we door naar bokor Hill, ofwel the ghosttown. Een verlaten dorpje met allemaal oude leegstaande gebouwen. Zo gingen we eerst langs een super creapy kerk. Daar was helemaal niemand (oh goh in een spookstadje). We besloten een kijkje te nemen. Heel voorzitting durfde we net om het hoekje te kijken, bang voor wat we eventueel zouden aantreffen. De kerk was helemaal leeg, op een altaar na. Snel weer wegwezen daar! Toen reden we door naar een oud hotel. Heel vet om te zien! We zijn daar helemaal doorheen gelopen en zagen de verschillende scenario's van wat er allemaal heeft afgespeeld al helemaal voor ons. Last stop was nog een uitkijkpunt, heel vet en hoog! Hierna rijden we terug naar Kampot en lunchen we even wat. Inmiddels is het half 3, maar we besluiten om nog naar de secret lake te gaan. Van scooteren wordt je best moe, vergt namelijk best veel concentratie op lastige wegen. Nadat we een stukje verkeerd rijden, komen we aan bij het meer. Wat eigenlijk gewoon een meer was. We waren te moe om verder te gaan, dus door naar het hostel en vooral de airco! S'avonds eten we nog wat en lekker slapen.

18 april: We vertrekken om 11 uur naar Sihanoukville. Een rit van twee uurtjes ongeveer. De bus zet ons super dicht bij ons hostel af, dus dat is even een meevaller! Nadat we zijn ingecheckt nemen we een kijkje in het dorp. We vinden het dan ook maar rustig eigenlijk, niet heel veel backpackers, meer oude mannetjes. We lopen naar het strand en daar worden we algauw aangesproken door allemaal locale jongetjes die ons armbandjes proberen te verkopen. Je merkt als snel dat ze hier een stuk aanhoudender zijn. Bijvoorbeeld " ik gebruik dit geld om naar school te gaan" uhmmm ja hier heb je mijn geld! Dus ik ga weg met een enkelbandje en ils met een bandje in haar haren. Wel hele leuke, bijdehanten jongetjes! S'avonds eten en nog even FaceTimen met de Fam, leyla en bommeltje.

19 april: We besluiten om in het stadje te ontbijten en zoeken dan ook een leuk restaurant. Daarna gaan we opzoek naar een fiets, we willen namelijk naar Otres beach. En why not op de fiets! Na even te hebben gezocht vinden we een mannetje die redelijk belabberde fietsen verhuurd, maar ach avontuur. Daar gaan jut en jul, op twee gammele soort van mountainbikes, midden op de dag naar het strand. Het was iets van 7 km heen, wat prima te doen is, maar het was echt bloed en bloed heet. Om de zoveel minuten moesten we even water drinken. Otres beach is een mooi en rustig strand. Een paar locals en bijna geen toeristen. We blijven daar een paar uurtjes en fietsen dan weer terug naar het hostel. Redelijk uitgeput komen we aan en doen we even een powernapje.  S'avonds nog even eten en dan slapen.

20 april: Vandaag gaan we rond 11 uur naar Koh Rong Samloem. Een prachtig eiland (zonder wifi). De speed ferry duurt ongeveer 45 minuten en dan zijn we er! Wauw zo mooi! Prachtig helder en blauw water. We worden opgehaald met een ander bootje, want het Madmonkey hostel heeft zijn eigen strand. Het hostel is een beetje een combinatie van Pai en Castaway, heel chill dus! In de zee staan ook nog eens een paar schommels en hangmatten, klein beetje paradijs dus! We gaan zwemmen, schommelen, chillen in de hangmatten en kaarten, heel relaxed allemaal. We dachten dat hier helemaal geen elektriciteit zou zijn, en dat je dus goed moet opletten met het eten van ongeveer alles. Maar dat viel allemaal reuze mee, gewoon een grote menukaart met vers eten. Hier werden we wel blij van, want we hadden ons al voorbereid op het eten van droge rijst en oreo's haha ( iedereen schijnt namelijk ziek te worden op de eilanden). We drinken nog wat biertjes met een ander Nederlands meisjes en gaan dan slapen.

21 april: Rond half 10 worden we opgehaald om te gaan snorkelen:) We zijn met een groepje van acht mensen en gaan met de boot de zee op. Beetje simpel snorkelen, zonder flippers en zwemvest maar wel prima.  We snorkelen twee keer 20 minuten ongeveer en zien allemaal visjes, koraal en zee egels. Daarna gaan we onze eigen lunchen vangen: door te vissen! Nog nooit gedaan, dus heel benieuwd. Het was heel grappig, we kregen gewoon een grote fles met een touwtje, haak, gewichtje en inktvis als lokaas. Touwtje in het water gooien, wachten tot het de bodem raakt, en wachten maar. Ils en ik hebben beide redelijk weinig geduld dus dit was een leuke uitdaging haha. Op een geven moment voel ik iets bewegen bij mijn haakjes en haal mijn touw binnen, en ja hoor: ik heb een vis gevangen!! Ja ongelofelijk he haha ;) Best cool! Eigen lunch gevangen, en nog best een grote vis. Daarna vissen we nog even door en uiteindelijk gaan we met onze vangst naar het strand om ze daar te roosteren en op te eten. We leggen aan bij een super mooi strand, gaan lekker zwemmen en kletsen totdat het eten klaar is. We zijn allemaal heel benieuwd naar onze visjes! Gek dat ze net nog in de zee zwommen en nu liggen ze op een bord tussen de rijst. Nou het was een goed visje! Wel gek om zelf het hoofd  en de huid er af te moeten halen. Maar wel een echte soort van expeditie robinson experience. Na de lunch snorkelen we nog een keer en van dan terug naar het eiland. Die middag gaan we weer schommelen in de zee en boekje lezen. Vanavond is er een jungle/full moon party op het eiland verderop, maar we twijfelen heel erg of we erheen moeten. Je kan namelijk pas om half 9 s'ochtends met de boot terug of meer dan een uur door de jungle terug lopen naar het hostel. Beide nou niet echt aantrekkelijke opties. We worden uiteindelijk overtuigd om te gaan, want ja wanneer maak je dit nou nog ooit mee? En er schijnen vissers te zijn met bootjes die je terug naar het hostel willen brengen. Okee we doen het :) We hebben een leuk groepje mensen ontmoet en die gaan ook. We komen rond 12 uur aan op het andere eiland en moeten dan nog helemaal naar boven de berg op en jungle in voor de party. Nou dat was me een tocht, niet te geloven. Het stond gewoon niet aangegeven waar we heen moesten, dus we zijn de lampjes maar gevolgd, vervolgens komen we bij een gigantische trap ( zeg maar gerust 400 treden) die we omhoog moeten lopen. Op een geven moment zijn het geen treden meer maar boomstronken en zand. Pff na een uur komen we dan eindelijk aan! Hmm het valt eigenlijk gelijk al een beetje tegen: weinig mensen, gekke muziek, niemand danst en veel mensen zijn aan het blowen. Hmm dit hadden we niet helemaal verwacht, maar goed. Eerst was het techno muziek, wat opzich wel chill was maar een beetje eentonig. Daarna werd het echt een combi van dubstep, zenuwachtige hardstyle en weet ik het, echt verschrikkelijk in ieder geval. Shittt we zitten hier vast. We gaan namelijk niet in het donker weer die trap af. Rond kwart voor vier zoeken we een hangmat en proberen wat te slapen, wat natuurlijk niet lukt door die intens harde muziek. Rond zes uur besluiten we om terug naar beneden te lopen. Best mooi nog door de jungle met de zonsopkomst en het geluid van de vogels maar wel een moeilijk weg terug over al die trappen. We zijn met z'n drieën ( nog een Nederlands meisjes) en vinden godzijdank een vissersbootje die ons terug wil brengen. Natuurlijk regelen wij dit wel weer en zijn er ineens allemaal andere mensen op het strand die ook mee willen. Rond zeven uur zijn weer bij het hostel, totaal uitgeput. Even snel ontbijten en slapen. Conclusie van deze avond: Het was het niet waard, maar je moet er wel bij zijn geweest.

22 april: We worden rond een uur in de middag weer wakker. Snel bikini aan en chillen in de hangmatten in het water, heerlijk. Ik kan mij geen betere plek voorstellen om de dag brak door te brengen. Heerlijk rustig dagje. S'avonds eten en dan snel weer terug naar bed. Te moe om nog te blijven kletsen. Morgen is weer een dag.

23 april: Tijd om onze spullen te pakken en weer uit te checken. We pakken rond 11 uur de boot terug naar het andere deel van het eiland. Eigenlijk willen we nog wel een extra dagje blijven hier, dus gaan we opzoek naar een bungalow aan het strand (voor een redelijke prijs). Mochten we niks vinden, kunnen we altijd de ferry om vier uur terug naar Sihanouvillle nemen. Maar we vinden echt een super chille bungalow, aan het strand (prachtige uitzicht) en ook nog eens betaalbaar! Niceee, dus we houden nog een stranddagje en hebben weer even wifi. S'avonds eten we aan het strand en luisteren + kijken we naar muziek en filmpjes van vroeger. Jeugd sentiment momentje;) Daarna besluiten we om morgen vroeg op te staan voor de zonsopgang.

24 april: Om kwart voor zes gaat de wekker. We worden langzaam wakker en zien dat de lucht al een beetje licht roze is, zo mooi. We lopen naar buiten en merken dat het best frisjes is. Heerlijke temperatuur eigenlijk, wat een verschil. We genieten van een prachtige zonsopgang, met onze voeten in het zand. Echt een paradijs hier. Daarna proberen we nog wat te slapen. Ils ligt al snel weer te pitten, maar ik kan niet meer slapen dus ben ik dit nu maar aan het typen ;) Vandaag houden we denk ik weer een strand dagje en pakken om vier uur de ferry naar Sihanoukville. Tijd om het eiland te verlaten. Waarschijnlijk blijven we nog een paar dagen daar en gaan dan door naar het noorden. Time flies when you're having fun!

Liefs

1. Yvonne:
    24 april 2016
    abi wat een indrukwekkend verhaal over de killing fields. Maar goed dat je die avond een gezellige tijd had om er van bij te komen. Wat een reis! En als je naar huis gaat een lieve pup! XY
  2. Nynke:
    heftig verhaal