Goodnight Saigon

14 april 2016 - Ho Chi Minh City, Vietnam

Lieve allemaal,

Ho Chi Minh (HCM) of Saigon: de stad van 10 miljoen mensen en 8 miljoen scooters. Een stad met een heftige historie.

4 april: We komen eind van de middag aan in in HCM. We arriveren in een ontzettende drukke stad. Overal getoeter maar minder chaotisch dan Hanoi. Aan de Starbucks, McDonalds en KFC te zien is het een moderne stad. Ons hostel zit op loopafstand van het busstation en ligt midden in het centrum. Leuk hostel! Omdat we inmiddels helemaal in het zuiden zijn beland, wordt het steeds warmer. Het is dan ook bloedheet is de stad. We hebben pas laat in de avond honger en halen wat noodles in de supermarkt. We eten op een pleintje en kijken onze ogen uit. Op een gegeven moment komt er een Vietnamese jongen bij ons zitten. Hij wil graag zijn Engels verbeteren en vraagt of hij met ons mag kletsen. Maar natuurlijk! Leuk gesprek gehad, en op een geven moment kwamen er nog 4 anderen vrouwen bij. Allemaal studenten of werkende die hun Engels willen verbeteren, en die daar alles voor over hebben. Na ander half uur hebben we het wel gezien daar. We nemen afscheid en gaan lekker slapen.

5 april: We staan vroeg op, want we gaan naar het War museum vandaag. We willen er zijn voordat het buiten te heet wordt. Het museum is intens. Wat een geschiedenis heeft deze stad en dit land. Foto's van de oorlog, de mensen en de verhalen. Wat een agressie, verdriet, onmacht en overlevingsdrang. Niet te geloven dat allemaal maar 40 jaar geleden was. Foto's en verhalen waarvan je eigenlijk het liefst wil wegkijken en het vergeten maar het staat al snel op je netvlies gebrand. We hebben hier twee uur rond gelopen, en zijn daarna ergens wat gaan drinken om even bij te komen. Heftig ochtendje. Na de lunch lopen we langs de "notre dam" van HCM. Maar helaas was deze tussen de middag gesloten. Om aan de hitte te ontsnappen hadden we een plan bedacht: we gaan naar de bios! Heerlijk middag in de airco en film kijken, top! En zo gingen we rond half 4 naar Superman vs Batman haha! Best een leuke film nog, ondanks dat we er in het begin niks van snapte. Inmiddels werd het al donker toen we de bios uit kwamen, dus liepen we weer terug naar het hostel. Daarna gingen we wat eten met 2 mensen uit onze kamer en toen door naar de pub crawl (kroegentocht). Niet te laat gemaakt, was een beetje aparte muziek overal. Maar wel gezellig:)

6 april: Na toch wel een kort nachtje, valt opstaan om 7 uur toch wel zwaar. We gaan vandaag met een tour naar de cu chi tunnels. Twee uur rijden met de bus, priem kunnen we nog even slapen. De tunnels zijn gebruikt door de querilla strijders en de vietcong tijdens de oorlog tegen de Amerikanen. Heel bijzonder om te zien! En die tunnels zijn klein, niet normaal. Ik paste er net in, maar kreeg de deksel niet dicht, vanwege mijn lange armen haha;) Wel hebben veel geleerd over de 'boobytraps' en manier van oorlog voeren. Uiteindelijk mochten we echt de tunnels in, best spannend. En ik kan je vertellen dat het ook echt heel klein, warm en claustrofobisch is. Je moest gehurkt, net als een eend, lopen. Gelukkig kon je er na 10 meter al weer uit (je kon 100 meter door kruipen). Het is wen goede maar toeristische tour. Twee uur later waren we weer terug in HCM en hebben we een lekker bruin broodje gehaald. S'middags rustig aan gedaan en s'avonds gegeten bij een leuk restaurantje aan de straat.

7 april: Vanavond vertrekken we naar Phu Quoc eiland! Yes ons eerst echt vakantie eiland! Om half 8 vertrekken we pas dus we moeten nog iets verzinnen voor overdag. Na lang overleg en goed uitzoeken op internet, besluiten we om een tweede gaatje in onze oren te laten piercen! Sorry opa en oma's, niet schrikken haha! Het is niks geks! Zo hebben we een kleine mooie herinnering aan onze geweldige reis:) Na wat liqued courage lopen we naar de piering shop, spannneeeend! En het is allemaal goed en hygiënisch gebeurd! Pijn viel ook wel mee, en we zijn blij met het resultaat! Gekke maar leuke actie van ons! Jullie zien het resultaat thuis wel, als het opvalt;)
Rond half 8 worden we opgehaald en naar de nacht bus gebracht. We reizen samen met een Nederlands stelletje. Onze fijne buschauffeur heeft de hele nacht de muziek aangehad, erg plezierig.

8 april: rond vijf uur in de ochtend komen we aan bij de boot, die helaas pas om zeven uur vertrekt. We tukken nog een soort van een beetje in een hangmat en vertrekken dan eindelijk echt naar het eiland. Twee uur later zijn we er. Het eiland is nog best groot en we gaan dan ook met de taxi naar ons hostel. We kunnen pas om twee uur inchecken dus we pakken onze spullen en vertrekken naar het strand. Echt een heerlijk rustig strand! We lagen lekker op onze ligbedjes en het enige geluid was het geluid van de golven. Toen de zon bijna onderging zijn we een biertje gaan drinken aan een tafeltje op het strand. Zo konden we genieten van een prachtige zonsondergang. Dit schijnt de enige plek in Vietnam te zijn waar je de zon ziet zakken in de zee. We zijn op het strand blijven hangen en hebben daar pizza gegeten.

9 april: Vandaag gaan we met de scooter naar Sao Beach. We hebben van mensen gehoord dat dit een strand is wat zo uit een reclame kan komen. Een echt bountey strand dus. Wanneer we de scooter huren, worden we aangesproken door een meisje die daar ook heen gaat en vraagt of ze mee mag. En natuurlijk mag dat! Ze blijkt ook Nederlands te zijn en dit zijn haar laatste paar dagen voordat ze weer naar huis gaat. Het is ongeveer 20 km rijden. Makkelijke route, af en toe door wat zand paden. En waar we dan uiteindelijk uitkomen: wauw!!! Helder water, wit zand en palmbomen! We hebben een ligbedje uitgezocht en zijn het water in gegaan. De zee is hier alleen niet echt verkoelend, het is eerder een lauw bad. Maar ach ik mag niet klagen;) Na een heerlijk strand dagje, scooteren weer terug naar het hostel.  Daar gaan we weer naar het strand, voor de zonsondergang, en zitten we weer aan hetzelfde tafeltje op het strand.

10 april: We gaan vandaag weer met z'n drieën met de scooter op pad. Maar voordat we vertrekken moeten we eerst het een en ander regelen. We willen namelijk 1 nachtje in een bungalow aan het strand slapen. Na lang zoeken en kijken vonden we de perfecte plek. Maar wel heel duur. Gelukkig ontmoeten we nog een Nederlands meisjes en besluiten we om met z'n vieren de kamer te delen. Dan rijden we richting het noorden van het eiland. Op maps hadden we een route langs het strand gevonden, nou mooi! Onderweg daar naar toe werden de wegen steeds slechter en slechter. Tot dat we op een gegeven moment alleen nog maar door zand reden en ongeveer door mensen hun achtertuin (in de jungle). Hilarisch en bizar. Gelukkig kwamen we een uur later weer op een normale weg. We stoppen onderweg bij een strand om even af te koelen. Maar het water is zo warm! Maar in ieder geval even lekker zwemmen. We willen doorrijden naar het national park maar zien dat het inmiddels al bijna vier uur is. We besluiten dan ook om terug te gaan naar het hostel. Maar eerst zoeken we redelijk uitgehongerd een restaurantje. Nadat we ons hebben opgefrist gaan we ergens uit eten. Daarna lekker slapen.

11 april: We verhuizen s'ochtends naar ons resort! Echt een perfecte bungalow aan het stand met een prachtig uitzicht! Ook wel luxe backpacken genoemd haha! Omdat een van de meisjes jarig is vandaag gaan we weer naar Sao Beach. Daar een dagje aan het strand liggen.
Het is hier trouwens echt bizar warm. De zon brand enorm en er valt gewoon bijna niet tegen te smeren. Al een paar keer verbrand ook, van serieus vijf minuten in de zon. Nog nooit zo meegemaakt. Gelukkig heeft ils aftersun mee;) We rijden terug naar het resort, net op tijd om het laatste stukje van de zonsondergang te zien, op ons vaste plekje met biertje. Echt genieten. We besluiten een girls night te houden en besluiten ons op te maken en mooi aan te kleden. We zoeken daarna een restaurantje aan het strand. Beetje simpel gegeten, maar wel gezellig.

12 april: vandaag moeten we het eiland helaas alweer verlaten:( We ontbijten eerst aan het strand en pakken daarna onze tas in. Nog een paar uurtjes chillen, nemen afscheid van de meiden en dan rond 3 uur naar het vliegveld. We vliegen om 5 uur en zijn natuurlijk mooi op tijd. Helaas hebben we een uurtje vertraging. Goede vlucht, 40 minuutjes, en dan zijn we alweer in Ho Chi Minh. Belachelijk korte vlucht haha! Aangekomen in het hostel, droppen we onze tassen en gaan wat eten. Cheap noodles van de supermarkt deze keer, en een yoghurt ijsjes met oreo en fruit als toetje. Morgen gaan we naar de Mekong Delta en overmorgen alweer naar Cambodja!

13 april: we vertrekken om 8 uur met onze groep naar de Mekong. We zijn weer in een toerist trap beland. Het is ongeveer twee uur rijden. Heel toevallig, we hebben dezelfde toer guide als bij de cu chi tunnels! We ontmoeten nog een Nederlandse jongen en trekken daar de hele dag een beetje mee op. We starten de toer bij een Bagoda (parkjes met buddha's en tempels). Best indrukwekkend wel, maar eigenlijk te warm om er echt van te genieten. We sjokken dan ook van schaduw naar schaduw tot we weer naar onze geaircode bus kunnen. We worden afgezet bij een boot, daarmee varen we over de Mekong. We varen naar de plek waar we gaan lunchen. Simpele rijst met groente en daarna varen we weer verder. Next stop is de coconut candy "fabriek". We zien hoe de snoepjes (soort toffee) gemaakt worden. En fabriek is tussen aanhalingstekens omdat het gewoon een achtertuin was met een paar basic machines en tafels. Met de andere Nederlandse jongen hebben we trouwens de grootste lol om een Amerikaans stel wat we aan het bestuderen zijn. Heerlijk roddelen haha! Nadat we de snoepjes hebben beproeft en hebben rond gelopen, mogen we een echte slang vasthouden, om onze nek! Best eng, maar als je rustig bleef, dan bewoog de slang niet te veel. Hierna gingen we met de hele groep verdeeld in allemaal bootjes nog een klein stukje varen tot we bij een honing fabriekje komen. Hier drinken we een kopje thee met honing ofc en wat sinaasappelsap. Er komt ook nog een lokaal bandje wat muziek voor ons spelen, wel schattig allemaal. Rond half 4 gaan we in de bus terug naar het hostel. Prima dagje vermaakt, maar geen geweldige tour ofzo.
In de avond gaan we weer naar de bios haha, the huntsman dit keer! Echt een leuke film! Na de film drinken we nog een biertje met een jongen die we Pai kennen.

Morgen pakken we de bus om 8 uur in de ochtend naar Cambodja. We zijn daar dan rond een uurtje of twee, als alles meezit. De tas is al gepakt, Vietnamese dong is gewisseld voor dollar en het hostel in Phnom Penh is geboekt! Klaar voor ons laatste nieuwe land!

Liefs

1. Yvonne:
    13 april 2016
    Weer leuk om jullie ervaringen te lezen. Wat maken jullie veel mee! XY