Khob tjai lai lai Laos (Dankje)

4 maart 2016 - Ban Houayxay, Laos

Lieve allemaal,

Vang Vieng 25 feb: Zo ik heb mijn millennium boek alweer uit haha. Iets te snel en lang gelezen :) Two down, six books to go! Vandaag houden we een chill dagje, schrijven we wat dingen en boeken we the gibbon experience! The wat? Met the gibbon experience ga je twee dagen ziplinen en lopen door de jungle. In de avond slaap je in een boomhut, 40 meter boven de grond! Spannend en nu al zin in, maar nog even wachten tot 3 maart. De organisatie zit bij de grens van Thailand, dus helaas moeten we een tocht van 13 uur in de bus maken om er te komen. Maar als het goed is, moet dat het helemaal waard zijn:) S'avonds eten we een pad thai en gaan we naar Sakura Bar. Op een of andere manier is het hier gratis drank van 8-9 en happy hour van 9-10. Hoe overleven die barretjes dat?? Ook leuk bij de bar is dat je een "gratis t-shirt" krijgt als je twee vodka mixjes besteld! Die moesten wij natuurlijk ook hebben. Kort samengevat, we hebben in totaal 4 shirts en het was een leuke avond haha!

26 feb: we moeten helaas ons hostel verlaten want het zit vol. We lopen met onze zware backpacks de straat in en zoeken een ander hostel. Gaat best makkelijke weer! Maar we hebben het een beetje zwaar want we zijn brak. Je hebt hier allemaal tentjes waar de hele dag Friends te zien is, dus natuurlijk moest ik daar heen. Nadat we een fruit shake en sandwich op hebben, huren we als twee echte Nederlanders weer een fiets. Het plan is om naar the blue langoon te fietsen. Maar we waren even vergeten dat de weg hier heel slecht is. Dus daar gingen we dan op onze stads fietsjes over een mountainbike pad/weg. Een laat ik het zo zeggen, het was een bijzondere route. Veel koeien en mooie natuur onderweg, maar het was bijna niet te doen met die fiets. The lagoon was niet echt bijzonder. We gaan dan ook lekker op een terrasjes zitten voordat we aan onze terug tocht beginnen. S'avonds willen we lekker vroeg gaan slapen, maar daar denken onze 10 andere kamergenootjes helaas anders over. Dit was het eerste hostel waarvan we dachten: dit doen we nooit meer. De volgende ochtend pakken we de VIP bus terug naar Luang Prabang. Het zou een rit van vijf uur zijn, maar helaas werd dat zeven uur. Gelukkig hadden we 2 broodjes nutella voor onderweg mee:) We hebben bij een leuk hostel met zwembad geboekt. Daar aangekomen blijkt dat de dorm vol zit, dus we krijgen een privé kamer. No probs :) Er is een tweepersoonsbed, dus besluiten we met een potje steen-papier-schaar wie het bed krijgt haha. Ik heb gewonnen en heerlijk geslapen!

28 feb: wauw de eerste maand zit er alweer bijna op! Niet te geloven. We ontbijten met een pancake. Om ons heen word de hele tijd scambled egg en fied egg geschreeuwd ( ze spreken de r hier niet uit haha). We houden een welverdiend zwembad dagje en het is ook eindelijk weer lekker weer! Bij een bakery haal ik een cinnemon raising bagel met cream cheese, wat ik echt heel lekker vond in Amerika! Helemaal blij dat ze dat hier ook verkopen haha! Vanavond gaan we naar een boekenwinkel waar we Engels bijles gaan geven aan local Laos kids! Even FaceTimen met de Fam en Paul en dan vertrekken we naar de boekenwinkel. In het begin zijn er niet heel veel mensen maar dan rond half 6 stromen de jongeren binnen. Een man uit the UK en ik raken aan de praat met To The, een 18 jarige jongen die zijn Engels wil verbeteren. We helpen hem met zijn Engels huiswerk en luisteren naar zijn indrukwekkende verhaal. Zijn beide ouders zijn overleden en daarom wonen hij en zijn 10 broertjes en zusjes in een weeshuis. Hij gaat graag naar school en wil iets doen met computers. Hij vindt Engels heel erg leuk maar is te verlegen om het te spreken. Terwijl hij best wel goed kon praten en al helemaal goed kon schrijven. Ik was heel erg onder de indruk van zijn hele verhaal. Na twee uur te hebben gekletst namen we afscheid en liepen we de straat uit. Maar onderweg werden we gewenkt door een groot groep mensen die aan het eten waren. Het bleek een local bruiloft te zijn! We mochten gezellig aanschuiven. Dus een beetje beschaamd gingen we zitten en kregen we allemaal bier en eten. De bruid zag er heel mooi uit! We hebben nog even een selfie met haar gemaakt haha :) Heel bijzonder om mee te maken en ontzettend gastvrij. Wat een avond!!

29 feb: De stroom is uitgevallen in het hostel dus we kunnen onze gebruikelijke theetjes s'ochtends niet drinken. Daarom lopen we de stad in en gaan we weer bij een lokale bakery zitten. En daar worden we blij verrast door goede wifi! We kijken dan ook twee afleveringen wie is de mol :) Daarna halen we twee broodjes avocado en vertrekken weer richting het zwembad. Ils was best wel verbrand gister dus ze blijft binnen terwijl ik lekker ga tannen aan het zwembad :) We boeken nog een nachtje hier in Luang Prabang en pakken morgen de nacht bus naar Houay Xay. In de avond gaan we naar een soort buffet. Voor ongeveer twee euro mag je een heel bord vol met allemaal hapjes opscheppen! De hebberigheid slaat toe en ons bord raakt al snel vol met fruit, pad Thai, broodjes, salade en een soort pasta. Hier ontmoeten we heel veel Nederlands. We gaan met de groep mee naar Utopia en staan al snel weer op het volleybal veld.

1 maart: wow het is 1 maart. We zijn een maand weg. Gek! Vanavond pakken we de slaapbus naar Houay Xay. Nog heel wat gedoe want we blijken de steating bus ipv sleaping geboekt te hebben. Dat accent hier is soms nog wel lastig. Maarja alles omgeboekt want we gaan geen 12 uur in een minivan zitten. We gaan naar een internet café, zetten wat foto's online en halen broodjes voor de reis. Om zes uur worden we opgehaald door een tuktuk. De slaapbus is redelijk bijzonder. Ongeveer 20 kleine bedjes van 1.70 m lang en 1m breed. Daar lig je dan met z'n tweeën in. Haha wat een ervaring weer! Niet echt comfortabel, maar de reis ging gelukkig vrij snel.
2 maart: we komen om half 7 aan, en gaan direct door naar ons questhouse. We moeten wachten tot 9 uur om in te checken. Dus wachten we als twee soort van zombies in de lobby tot dat we ons bed in mogen. In de middag regelen we nog wat dingen voor the gibbon experience want morgen is het zo ver! Zo ontzettend veel zin in! Twee dagen ziplinen, hiken en slapen in een boomhut!

3 maart: we vertrekken rond 08:15 naar het kantoor van de gibbon experience. We droppen onze tassen daar af en kijken nog even een instructie filmpje. Dan vertrekken we met de tuktuk naar het national park. Na een uurtje komen we aan bij een huisje en daar ontmoeten we onze groep en de gidsen. Daar krijgen we ook ons "harnas" aan en nemen we nog een biertje mee in onze tas voor vanavond. We hiken ongeveer een uurtje, en het is best een pittige tocht! Maar wel ontzettend mooi, en heel vet want je loopt midden in de jungle. Dan komen we eindelijk bij de eerste echte zipline, en wow wat is dat toch leuk! Ik krijg er echt een adrenaline kick van! Al gillend ziplinen we 540 meter door de jungle. Sommige ziplines zijn wel 120 meter hoog. Het uitzicht is niet te geloven. Op een gegeven moment mogen ils en ik zelfs met z'n tweeën aan 1 zipline, geweldig haha! De laatste zipline van de dag brengt ons naar onze eindbestemming: de boomhut. We zitten op dit moment gewoon in een boomhut, op 40 meter hoog, midden in de jungle in Laos!!! Het enige we horen is het geluid van vogels, krekels en kikkers. Het is onwerkelijk, ik heb het gevoel dat ik in een film ben beland. Rond vijf uur krijgen we sticky rice met groenten, vlees en zelfs wat frietjes. Gezellig gegeten met onze groep. Daarna halen we onze kaarten tevoorschijn en spelen we shithead met z'n zessen. Later op de avond gaan we zelfs over op ezelen haha. Dat was het enige makkelijke kaartspel wat ik nog kon bedenken. Rond 6- half 7 word het donker en hebben we inmiddels het gevoel dat het al 10 uur is. We kaarten nog even verder en gaan rond 9 uur slapen.

4 maart: We staan om half 7 op, want om 7 uur gaan we alweer ziplinen! Een uurtje ongeveer en dan gaan we weer terug naar de treehouse voor een ontbijtje. Heerlijk zo 's'ochtends ziplinen, ik zou het iedereen aanraden;) Daarna genieten we van het uitzicht en het ontbijt. We moeten afscheid nemen van de treehouse en lopen weer een stuk en zweven over 7 ziplines naar het einde van de tocht. Wat een geweldige ervaring dit! Het is nog een uurtje terug rijden naar de stad weer. Onderweg komen we langs een bananenplantage waar twee welen geleden een storm was. Hierdoor is en deel van de oogst mislukt en het landschap leek daarom wel een soort rampgebied.
Gekke wereld hier. Eind van de middag zijn we terug en boeken we de bus naar Oudomxay (muang xay), voor morgen ochtend. Vanuit daar kunnen we naar de grens. Next stop: Vietnam!

Liefs Sabine

1. Elma:
    4 maart 2016
    Wat een leuk reisverhaal weer Sabien! We zijn echt heeeel jaloers, want hier regent en sneeuwt het op dit moment! Denk je dat dat ziplinen ook wat voor ons is....? (of zijn we te oud?) Ik heb je moeder al uitgenodigd maar die denkt dat ze het niet durft! ;-) Ha,ha!
    Veel plezier en pas goed op elkaar!

gr.Elma
  2. Nynke:
    4 maart 2016
    Wat een ervaring! Wat zijn dat voor een blauwe zakken op de foto met ravage van de oogst ? Liefs
  3. Yvonne:
    4 maart 2016
    Hi Sabine, weer, zo'n leuk verhaal. Ik heb ervan genoten onder het genot van een glas rode wijn. Sommige delen aan Hans voorgelezen. Ik moest zo lachen, om die 4 T-shirts en die selfie met de bruid:)
    Wij zijn officieel verhuisd, alle spullen zijn nu hier. Het is hard werken maar ik prijs me gelukkig met lieve vriendinnen en zus. Zij hebben ons enorm goed geholpen! Abi & Ilse geniet weer. Ik kijk alweer uit naar jullie volgende verhaal! Liefs,Hans en Yvonne.