Adventure of a lifetime

30 mei 2016 - Bangkok, Thailand

Lieve allemaal,

18 mei: We komen aan op Koh Phangan, en het is echt ontzettend hard aan het regenen. Dus we pakken  onze cover voor de tas en gaan de regen in. Wanneer we eenmaal bij de taxi's zijn aangekomen, zijn we he-le-maal doorweekt, echt niet grappig. Dan rijden we door naar ons hostel. Het lijkt echt een chill hostel, zwembad, voetbalveldje en muziek op de achtergrond. We zitten op een kamer met acht mensen. We pakken onze spullen en lunchen ergens bij een resort. Daarna gaan met de scooter richting het stadje. We moeten namelijk opzoek naar een outfit voor de full moon party! Overal zijn winkeltjes met de meest gekke felgekleurde shirtjes en broekjes. We hebben " de outfit " nog niet gevonden, dus besluiten we om morgen nog een keer te kijken. Oh ja we kopen al wel een bloemetjes krans voor op ons hoofd:) Dan gaan we opzoek naar de Amsterdam Bar. We moeten iets van 5 km rijden en allemaal steilen heuveltjes op. We parkeren de scooter en moeten dan nog een stuk omhoog lopen. En wow wat een uitzicht! De bar zit namelijk bovenaan de berg. We kijken uit op de zee, waar de zon zo ondergaat. Om ons heen is prachtige natuur te zien:) We drinken wat en gaan dan na de sunset weer naar de stad, om te eten. Er is een soort marktje waar je allemaal kleine hapjes kan halen, heel leuk. We halen wat spring rolls, fried chicken en wraps. Echt een goed plekje gevonden om te eten, en om mensen te bekijken! We gaan terug naar het hostel en ik wil vroeg slapen. Ik ga morgen namelijk een muay Thai boks les volgen! Maar slapen zat er helaas niet in... De muziek stond echt intens hard, en iedereen kwam de hele tijd onze kamer in en liet dan het licht aan. Heel irritant. We zijn echt helemaal klaar met dorms.

19 mei: Na een onrustige nacht gaat de wekker gewoon om zeven uur. Vandaag ga ik een lesje thai boksen! Ils gaat nog even slapen, wat extra uurtjes slaap, kunnen geen kwaad. Ik heb de route op Google maps en ga op scooter richting de gym. Ik kom aan bij een grote buiten gym met allemaal boksballen en een boks ring. Een beetje zoekend loop ik rond. Er komt al iemand naar mij toe om te vertellen dat we over 5 minuten met de warming-up gaan beginnen: 15 minuten springtouwen. Sorry, 15 minuten springen?? Omg, ik heb 3 maanden niet gesport haha! Maar oke, knop om en let's do this!! Na de warming-up moeten we bij de leraren komen om onze handen te laten intapen. Echt profi allemaal! Ik was helaas wel de enige beginner en moest in het begin gewoon met de groep meedoen. Ik voelde me dan ook echt een beetje een sukkel, ik kon al die bewegingen helemaal niet. Maar goed, daarna kreeg ik een beetje one on one les. In het begin stond ik natuurlijk best gespannen, terwijl je juist super relaxed moet staan, beetje zoals op de dance floor. Ik heb een paar slagen, high kicks links en rechts, high knee links en rechts, front kick en blocken geleerd. Echt vet! Ik kreeg ook boks handschoen aan en een soort scheen beschermers, net echt:) Je deed ongeveer 5 minuten een oefening, dan moest je 10 keer opdrukken en dan mocht je iets drinken. En dit een uur herhaald denk ik. Daarna nog wat oefeningen met de groep gedaan en op de boksballen. En geëindigd met buikspieren en stretchten. Echt zo chill om weer iets te doen na 3 maanden niet echt sporten, heerlijk! Ik kreeg er super veel energie van.
Die middag daarentegen was ik wel echt moe. Rond half 11 was ik weer terug in het hostel, en ils was net wakker. We gaan met de scooter op pad. Een tocht van 14 kilometer, naar de andere kant van het eiland. Ils rijdt en zit achterop. Een super mooie tocht! En we komen ook nog eens uit bij een wit zand strand:) Hier chillen we de hele middag. We rijden met de zonsondergang weer terug naar de stad. We gaan weer naar het marktje om te eten. Met tegenzin gaan we daarna terug naar het hostel. En het is een grote chaos. De Engelse meisjes die in onze kamer zitten, hebben een kleding bom laten ontploffen en zijn met allemaal andere mensen drank spelletjes aan het doen. God, dit trek ik niet. We zijn er helemaal klaar mee en besluiten om voor een nachtjes een hotel te boeken. We zoeken even op booking en pakken dan onze spullen. En we hebben een ziek chille kamer! De mooiste tot nu toe zelfs haha! En eindelijk weer eens een zacht bed. Beste beslissing ever. We gaan dan ook gelijk slapen.

20 mei: Ik word rond 9 uur wakker, en kijk nog even een paar series totdat ils wakker wordt. We checken uit en rijden naar de stad om te ontbijten. Dan door naar het hostel waar we even aan het zwembad zitten. We besluiten om vanmiddag een yoga lesjes te doen! Sport kleren weer aan en dan rijden we naar het centrum. We komen aan en lopen dan naar boven, waar allemaal yoga matjes klaar liggen. Leuke plek om yoga te doen, tussen de palmbomen en geluiden van de vogels:) We doen allemaal oefeningen, wat nog best zwaar was. Pff en ik had ook nog spierpijn van het boksen, dus ik moest soms echt mijn best doen haha! Na de les voelde ik me wel heel erg relaxed. Ik snap wel waarom mensen aan yoga doen. S'avonds hebben we afgesproken met de meiden uit Utrecht, die we uit Koh Tao kennen. Vanavond is ook de jungle party, een soort pre full moon feest. We halen weer allemaal hapjes en kaarten te hele avond. We leren ze shithead en golf, en ze vinden het helemaal geweldig haha. Helaas zonder drankjes want het blijkt een belangrijke buddistische dag te zijn in Thailand, dus tot 12 uur wordt er geen alcohol verkocht. Net nu voor de jungle party haha! Maar gelukkig vinden we ergens een winkeltje waar we wel bier kunnen halen. Dan rond half 12 naar de jungle party! We hebben van veel mensen gehoord dat het beter schijnt te zijn dan de full moon, dus we zijn benieuwd! De locatie is echt vet! Midden in de jungle, over neon lichtjes, vuur en niet intens groot. We halen wat drankjes en laten ons dan schminken met neon verf. We komen allemaal bekende tegen, die we op de eilanden hebben ontmoet, leuke avond!

21 mei: We worden pas om een uur wakker, oeps! We gaan opzoek naar ontbijt, maar overal in de stad blijkt de stroom te zijn uitgevallen, noooo we hebben zo'n honger! Gelukkig vinden we na een tijdje een restaurantje waar we yoghurt kunnen eten, thank god. Dan rijden we door naar een resort bij ons in de buurt. We hebben namelijk echt geen zin om bij ons hostel aan het vieze zwembad te liggen. We lopen het resort binnen, en gaan gewoon aan het zwembad liggen haha:) No problemo, niemand die er iets van zegt. Heerlijk middagje aan het zwembad. We moeten namelijk wel een beetje opladen voor de fullmoon party vanavond! Eindelijk is het zover. Hier kijken we ook al bijna vier maanden naar uit. We hebben allebei een shirtje met felle kleurtjes gekocht. We meeten weer met de Nederlandse meisjes en halen hapjes bij de markt. En kaarten natuurlijk weer:) Na ons chang biertje lopen we richting het hostel van de meiden, daar kunnen we namelijk gratis schminken! We schilderen allemaal stipjes, hartjes, bloemetjes en ga zo maar door op ons hoofd, armen en benen. We zagen er echt leuk uit, al zeg ik het zelf ;) Dan door naar de fullmoon party! Half uurtje in de taxi, een route vol bochten en heuvels, fijn. We komen aan en het is al gigantisch druk. Duizenden mensen met gekleurde kleding, verf, bloemen kransen, kettingen en buckets, geweldig om te zien! We lopen naar het stand, waar nog meer mensen zijn (15.000 -20.000 mensen!!). Overal is muziek, vuur, neon lichten, en een gigantische drukte. Wow waar zijn we beland en waar moeten we heen?! Nog nooit zoiets gezien of meegemaakt. Bizarre dingen gezien ook. Op een gegeven moment was er zelfs een springtouw van vuur, waar allemaal gekken gingen springen. Wij niet hoor! Maar echt bizar om te zien. Daarna lekker gedanst en mensen gekeken. Wat een feest!! Voordat we naar huis gingen, hebben we nog even tosti's met knakworstjes gehaald bij de 7/11, lekkeeer. En toen de chaotische rit terug naar ons hostel. Lekker slapen:)

22 mei: We worden laat wakker en besluiten te gaan eten bij het resort. Zodat we daar weer lekker aan het zwembad kunnen liggen haha. Een heerlijk middag niks doen en eindelijk weer even zonnen! Afgelopen dagen was het telkens bewolkt. S'avonds hebben nog een laatste keer met de meiden gegeten. Dit keer niet bij het marktje, maar bij de pizzeria. Daar hadden we allemaal wel even behoefte aan. De rest van de avond hebben we gekaart. Er deden zelfs nog twee Amerikanen en nog een Nederlands meisje mee toen we gingen ezelen haha, hilarisch! We waren bang dat de Engels mensen weer op onze kamer aan het zuipen waren, maar gelukkig moesten ze vroeg op en gingen ze net als wij, ook slapen. Thank god! Ons laatste nachtje in een hostel! Niet te geloven, hierna lekker alleen nog maar in hotels of een guesthouse.

23 mei: Ons laatste eiland dagje is aangebroken. Raar. We checken uit en gaan voor de laatste keer bij ons resort ontbijten. We kijken daar een paar afleveringen suits, halen lunchen voor op de boot en brengen dan de scooter terug. Om drie uur hebben we de boot naar Suratani, daar pakken we de nachttrein naar Bangkok. Om half acht zijn we bij de trein. Daar halen we wat noodles in de 7/11 supermarkt en wachten we op de trein van 21:04. De nachttrein is eigenlijk een soort lange gang met aan de zijkant allemaal bedjes boven en onder. Er wordt altijd aangeraden om onder te liggen maar boven was goedkoper, dus daar liggen we as we speak. Weer een ervaring rijker;) Als het goed is komen we rond half 9 morgen ochtend aan in Bangkok. We willen gelijk door naar Kanchanaburi, dit ligt ten westen van Bangkok. Dus we moeten opzoek naar een bus of trein. We'll see. Eerst maar eens even proberen te slapen, en niet uit mijn bedje proberen te vallen!

24 mei: Rond half 8 worden we wakker gemaakt. Nog best redelijk geslapen. Onze bedjes worden ingeklapt tot stoelen en we moeten nog ongeveer anderhalf uur rijden voordat we in Bangkok zijn. Wanneer we zijn aangekomen, pakken we gelijk een tuktuk naar het busstation. Daar kunnen we voor 120 baht naar Kanchanaburi, top! Twee uur later zijn we er. We worden ongeveer voor de deur afgezet van ons guesthouse, chillie! Vanaf nu geen hostels meer, alleen maar hotels of guesthouses. We pakken de fiets en gaan richting de stad, opzoek naar een lunch plekje. We komen er al snel achter dat het heel rustig is hier. Heel weinig toeristen. We moeten dan ook goed zoeken voordat we een café hebben gevonden. Daarna fietsen we door naar een museum, wat gaat over de tweede wereld oorlog. In Kanchanaburi ligt namelijk the bridge over the river kwai, een stuk van de death railway en een begraafplaats voor de dwangarbeiders die zijn omgekomen bij de bouw van de brug.  Een verschrikkelijk stukje geschiedenis weer. Na het museum fietsen we door naar een soort mall/supermarkt. Dit keer zijn wij weer eens de toeristische attractie, aangezien we de enige westerlingen zijn. We worden constant aangestaard haha! Bij de supermarkt halen we wat borrel hapjes en fietsen terug naar ons guesthouse. We kijken de laatste afleveringen van suits en lopen daarna naar de night market, opzoek naar eten. Ook hier lijkt alles uitgestorven. Uiteindelijk vinden we gelukkig wat straat tentjes. Ik eet een soort rare crispy noodles, geen aanrader. Daarna terug en lekker slapen.

25 mei: We slapen heerlijk uit. Dan gaan we met de fiets opzoek naar een ontbijt tentje. Lastig om iets te vinden weer. Gelukkig vinden we een soort hipster tentje. We zien allemaal wafels, crêpes en pancakes op de kaart en kunnen deze lekkernijen niet weerstaan. Maar het blijkt de toetjes kaart te zijn, dus wanneer we onze crêpe en pancake krijgen, zit er een giga ijsbol bij haha! Mwja dat sla ik even over. Dan door naar de river kwai brug. Krijgsgevangen uit Nederland, Australië, Amerika, Canada en Thailand werden onder barre omstandigheden door de Japaners gedwongen om te werken aan de burg. Er zijn 90.000 doden gevallen, onder wie 3500 Nederlands. Ze zijn omgekomen door ondervoeding, ziektes, martelingen en de werk omstandigheden. Ze moesten 18 uur per dag werken, kregen 2 x per dag een klein beetje rijst en moest daar maar van zien te overleven. Echt verschrikkelijk. Het was dan ook indrukwekkend om zelf over deze brug te lopen. Daarna zijn we nog bij de begraafplaats geweest. Veel Nederlandse namen gezien van veel te jonge jongens. Heftig middagje weer. We besluiten om daarna terug naar het guesthouse te gaan want het begint slecht weer te worden. We zijn dan ook net voor de regen thuis. S'avonds eten we aan de rivier en kijken nog wat series.

26 mei: We checken uit bij ons guesthouse en vertrekken naar een hotel, jeej:) Ils heeft heeft drie jaar geleden met haar familie gezeten, en het schijnt een mega chill zwembad te hebben. Twintig minuten later zijn we er en echt een super chill resort! Bijna leeg ook weer, dus we hebben het gigantische zwembad voor onszelf hehe:) Eerst nog even ontbijten. We zijn net te laat voor het buffet, maar mogen toch nog wel iets halen. Toppp allemaal croissantjes en bruine broodjes, heerlijk. Daarna lekker de hele dag zonnen en relaxen aan her zwembad. S'avonds moesten we "reserveren" aan het water. Haha terwijl er bijna niemand aan het eten was. We hebben romantisch gedineerd langs de rivier en hebben daarna nog series gekeken in de kamer. Morgen vertrekken we alweer naar Bangkok. Onze laatste bestemming.

27 mei: whoop whoop buffel ontbijt! Zo veel keuze, love it. Na een heerlijk ontbijtje pakken we onze tassen, checken uit en chillen nog een paar uurtjes aan het zwembad. Om half 3 gaan we met de taxi naar het busstation opzoek naar een minivan, we gaan weer terug naar Bangkok. Het duurt allemaal wat langer dan gepland maar uiteindelijk komen we aan op Khao san road. Ons hotel ligt aan deze drukke straat. We checken in en gaan naar onze kamer, wat een beetje tegenvalt. Klein, niet luxe. Hmm niet echt wat we voor ogen hadden voor deze laatste dagen. We gaan s'avonds opzoek naar wat eten en gaan daarna met de tuktuk naar Soi Cowboy. Een straat in Bangkok, welke bekend staat om zijn stripclubs en Ladyboy bars. Haha ja when in Bangkok.. Leek ons in ieder geval wel grappig om gezien te hebben en een stuk van the Hangover is hier opgenomen. Eenmaal aangekomen zien we overal neon lichten en schaars geklede meisjes. Hmmja niet helemaal op mijn gemak hier. We lopen even rond en worden toch wel nieuwsgierig, zeker naar de pingpongshow. Dus oke we zijn hier maar een keer, dus why not: we gaan een van de "stripclubs" is om een kijkje te nemen. Uuuh het is echt een vieze plek met alleen maar mannen en naakte vrouwen. Ooh ik wil snel weg hier!! Maar we moeten die pingpongshow gezien hebben. Ik kan je vertellen: het was redelijk bizar. Wil je meer weren, ga dan vooral naar Bangkok haha;) We gaan daarna nog naar een Ladyboy bar. Sommige zien er echt mooi uit! Je ziet er ook helemaal niks van. Na deze bizarre avond gaan we naar ons hotel. Nooit meer!!

28 mei: We slapen uit, ontbijten en gaan dan op souvenir jacht. We nemen een tuktuk naar de weekend market, een gigantische markt vol met hebbedingetjes. We verdwalen dan ook tussen de koopjes. Wie weet zit er iets voor je bij;) We lopen hier denk ik twee uur rond en gaan dan naar de MBK mall. Ik vind het winkelcentrum een beetje tegenvallen. Dan snel terug naar Khao San Road om te eten. Terwijl we zitten te eten komen er allemaal vrouwtjes langs met bandjes en enkelbandjes. Dit konden we dan ook niet weerstaan haha! We drinken nog wat chang biertjes en gaan dan terug naar het hotel.

29 mei: Pietje is vandaag jarig, 18 my goodness! Gelukkig kan ik hem over twee dagen zelf feliciteren. We ontbijten en brengen voor de laatste keer onze was weg. Omdat het hotel zo tegenviel, hebben we voor de laatste twee nachtjes en iets luxer hotel uitgezocht. Daar wandelen we dan ook naartoe. Chill, we merken gelijk dat het een beter hotel is, met een mooi infinity zwembad op het dak:) Daar zonnen we dan ook nog even tot dat we mogen inchecken. Gister avond heb ik een nog een boek gekocht voor de laatste paar dagen, ik ben benieuwd hoe lang die meegaat;) Het is de perfecte dag voor een poolday, het zonnetje schijnt namelijk. Wanneer we even later onze kamer in mogen, worden we zo gelukkig! Zo veel luxer, ruimer en mooier! Waarom zou je ooit in een hostel gaan zitten!? Haha nee grapje hoor, maar het is wel heel fijn. Om aan de hitte en drukte te ontsnappen besluiten we om naar de bios te gaan, naar money monster. Een film met Julia Roberts en George Clooney, vast wel leuk! We zitten er helemaal klaar voor, als de hele zaal ineens opstaat. Huh wtf gebeurd er? Blijkt het Thaise volkslied gedraaid te worden en het is blijkbaar normaal dat iedereen dan opstaat en zijn respect toont. Ok. Hilarisch ook weer! Wij zijn maar gewoon blijven zitten, tja het is niet onze koning.. Haha. Maar super leuke film! Tegenover de cinema zit een groot winkelcentrum met een mango en zara, jaaaa daar wil ik heen! We worden intens gelukkig van deze kleren, die we eindelijk weer eens passen. We vermaken ons hier dan ook prima twee uurtjes. Dan weer door naar Khao San voor een hapje eten. Redelijk moe gaan we terug naar de kamer en kijken nog even series, heerlijk.

30 mei: Het is onwerkelijk. Dit is de laatste dag. Ik geloof gewoon niet dat we morgen naar huis gaan. Geloof me, ik heb zo veel zin om iedereen weer te zien, maar aan de andere kant wil ik hier eigenlijk niet weg.
Back to reality it is. Vandaag houden we nog een laatste chill dagje. We ontbijten en checken daarna online in. Dan richting de rooftop pool, waar ik mijn net gekochte boek alweer uit lees haha. Gek dat alles nu voor het laatst is. Zo gaan we in de avond ook voor het laatst naar Khao San Road om een hapje te eten. Maar dat stellen we nog even uit, want eerst nemen we met onze laatste centjes een facial behandeling. We laten onze gezichtjes nog even verwennen. Daarna opzoek naar een restaurant. Ik neem fried rice met pineapple, geserveerd in een pineapple:) En best lekker ook nog! We halen de rest van de avond herinneringen en mooie momenten van de afgelopen vier maanden op. Dan het moment wat we al de hele dag uitstellen: onze tas inpakken. Ik gooi van alles weg, waardoor mijn tas eigenlijk verrassend leeg is! Zo, klaar. Ready to go. We vliegen morgen om 11:40 en zijn dan om 22:20 weer in Nederland. Nog een nachtje in ons luxe hotel, goed slapen en hopelijk helemaal klaar voor de lange reis dag morgen.

Dit is mijn laatste verhaal en daarom wil ik jullie allemaal bedanken voor de leuke en lieve reacties! Hopelijk hebben jullie op deze manier een beetje mijn reis mee kunnen beleven en er net zo van genoten als ik!! Het waren vier geweldige maanden die ik nooit zal vergeten. Lieve allemaal, tot snel!

Liefs

1. Wilma:
    30 mei 2016
    Heyy Sabine, wat een gaaf verhaal. Alles gelezen! Onderhoudend geschreven hoor! Ben weer helemaal op de hoogte van de hippe terminologie: CHILL, CHILLIE, SUPERCHILL, MEGACHILL, TOPPP, HILARISCH, BIZAR, LEKKEEER, SHITHEAD, JUNGLEPARTY en VET.
    Welcome terug in Nederland! Met chille groet en liefs, xx, Wilma
  2. Elma:
    30 mei 2016
    Sabine, leuk verhaal weer hoor! Jullie worden over paar uurtjes alweer opgepikt om naar vliegveld te gaan. Wij gaan nog even pitten. Tot morgenavond! Veilige reis hoor!!

gr.Elma